Időspórolás a krónikus időhiánnyal rendelkező MeNŐknek és MENőknek, hogy mégis jusson idő mindenre

A hektikus életet élő, ráadásul a változókorral küzdő nőknek és igen, férfiaknak is! szükségük van időmenedzsmentre – ha tetszik, ha nem – katonás időbeosztásra, nehogy a megszokottól eltérő kihívások végül az összeomlást eredményezzék számukra. Sok nő – és egy-két bátor férfi – arról számol be levelében, hogy nap mint nap nemcsak a fizikális jóllétükért, hanem egyáltalán a felszínen maradásért is erősen küzdenek.

 

A különböző szakemberek által összeállított tippek, ötletek segítségül szolgálhatnak önértékelésük megőrzésében, életminőségük javításában, az életközepi válságba toppanó változókor tüneteiből eredő magánéleti-, munkahelyi-, párkapcsolati problémáik orvoslásában, ezen kívül a pszichés egyensúly megteremtésében és a pozitív jövőkép kialakításában.

 

A negyvenes, ötvenes éveiben járó nőknek és férfiaknak nemcsak magával a változással kell szembenézni, hanem mindazokkal a módokkal, ahogyan ez az állapot átszövi az életüket és kivetül a szerteágazó kapcsolati hálójukra, hiszen annyi dolog megváltozik az első tünetek felbukkanásával, de főként a diagnózis megszületése után.

 

Kedves változókorú (menopauza, klimax, banyakór) embertársam!

 

Az első sokk után – miután minden fellelhető információt magadévá tettél az interneten –, azon veszed észre magad, hogy az addig sem unalmas, tétlennek nem nevezhető életed fenekestül felfordul. A naptáradban a munka és a család főmenüpontokon kívül helyet kap az orvoslátogatás, és az alternatív “ártani biztos nem árt” módszerek, tanfolyamok, szépészeti konzultációk, tornák időpontjai.

Itt egy kis késés a munkahelyről, ott egy baráti találkozó ugrik, éjjel jössz rá, hogy ma sem volt időd beszélgetni a  pároddal, a gyerekeket sem láttad este, és máris eltelt a hét.

Mindemellett maximálisan kellene teljesítened  a munkahelyen, a háztartásban, a gyermeked mellett anyaként, a párod mellett társként – és nőként. A huszonnégy óra, ami eddig éppen elegendőnek bizonyult, most már úgy érzed, semmire sem elég.

És ráadásul a változókori tünetektől egyre jobban szenvedsz, egyre többet kínlódsz, egyre hamarabb kidőlsz.

Meddig mehet ez tovább?

Semeddig.

Vegyél elő tiszta papírt – nem véletlenül írok oldschool papírt és nem trendi okoskütyüt, laptopot, számítógépet!

Amíg a kezedet rávezeted a kissé feledésbe merült kézírásra, addig át tudod gondolni, hogy az alábbi javaslatokból melyiket tudod magadévá tenni minden különösebb meghasonlás nélkül.

Hidd el, jobb játék, mint a Monopoly, mert itt magadnak vásárolsz időt – magadtól! Persze ennek az az első szabálya, hogy betartsd a magadnak felállítottakat, és ne nagyon térj el tőle. De persze azért belefér egy jó adag spontaneitás, hiszen a röpke sétáktól, hirtelen baráti találkától, vagy a konyhában lopott csóktól lesz szép az élet. Ugye?

 

  1. Érd be fél órával kevesebb alvással! Kelj fel mindenki előtt, és tudd le a napi adag tornát, jógát, amíg még alszik a család. Ez a kis idő nem oszt nem szoroz, de ugyanennyi mozgással máris sokat tettél az egészségedért.
  2. Kösd össze a muszáj-dolgokat az új elfoglaltságaiddal. Például, ha van kutyád, és eddig minden este levitted a kutyafuttatóba, ahol kiszaladgálhatta magát, te meg a telefonodat nyomkodtad közben, most tedd őt sporttársaddá, és menjetek el inkább kocogni, vagy sétáljatok tempósan. Napi harminc perc séta a jó levegőn, harmadolja a krónikus betegségek kialakulásának esélyét.
  3. Ha képes vagy rá, menj gyalog, kocogva vagy kerékpárral bevásárolni, munkahelyre és hanyagold a liftet. Ha szeretsz olvasni, tedd ezentúl szobabiciklin.
  4. Ha főzöl, főzz nagyobb adagot, és fagyaszd le a maradékot, jó lesz későbbre.
  5. Egyél sok zöldséget, gyümölcsöt nyersen, csonthéjasokkal, zabpehellyel, fahéjjal, mazsolával, ezt azonnal eheted, nincs felesleges pepecselés.
  6. Ne félj ételt rendelni, csak jól nézd meg, honnan teszed! A közértben igenis szánj rá időt, és olvasd el az apró betűs részt. Nem ciki nagyítót használni, hiszen a célod az egészséges élet, vagy legalábbis a nem kártékony étel.
  7. Vásárolj fitoösztrogéneket tartalmazó, természetes gyógynövényalapú teát és alakítsd ki a saját teaszertartásodat! Ezzel nemcsak hormonmentes tünetkezelést végzel, hanem abban a pár perc énidőben a lelked is megnyugvásra talál. Keress olyan napszakot, amikor tudod, nem fog senki megzavarni teázás közben. Fokozhatos a hatást, ha neked tetsző zenét hallgatsz, és kizárod a külvilágot magadból. Csak a zene, a csésze tea és te.
  8. Ha orvoshoz, fodrászhoz, kozmetikushoz mész, vigyél magaddal laptopot, és dolgozz várakozás közben, tutira lesz csúszás. Vagy kérd meg a barátnődet, hogy kísérjen el, legalább nem lesz lelkiismeret furdalásod a „céltalan” csacsogás miatt, a lelked pedig megtelik a tőle kapott szeretettel, elfogadással, figyelemmel.
  9. Szerezz be otthon elvégezhető torna-, jóga-, meridián-, csikung programokat, így megspórolod az utazást, a csili-vili cuccvásárlást, és nem kell alkalmazkodnod mások órarendjéhez.
  10. Vond be a családtagjaidat a házimunkába! Ha a kütyüiket tudják nyomogatni, megtalálják az ON gombot a mosógépen, mosogatógépen, sőt, a porszívón is. Csak szoktatás kérdése. Először aktív ellenállásba ütközöl, de te vagy az erősebb, hisz’ most a léted a tét! J

+1 … és mindeközben érezd nagyon jól magadat! Mindennap gondolj arra, hogy MA vagy az életed hátralévő részében a legfiatalabb, a legerősebb, a legszebb, és most alapozod a testileg-lelkileg derűs, egész-séges és aktív öregkorodat.

 

 

 

 

Sári Edina, a MeNŐpauza nőregény és a MAnópauza önironikus pasisztori írója

A kötetek személyreszólóan dedikálva megrendelhetők a

https://cserkiado.hu/regeny-eletrajz/menopauza-9789631298802-15253.html oldalán

vagy megvásárolhatók országszerte a könyvesboltokban!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!