Lelket melengető, napsugaras tavasz a koncertteremben

PRÓBATERMI VENDÉGSÉG A NEMZETI FILHARMONIKUSOKNÁL  

A HÁZIGAZDA: SZENTPÁLI ROLAND

 

Április 8-án délután 18.00 órakor a Nemzeti Filharmonikusok Próbatermében a huszadik századi francia zene dominál az együttes kamarabérletének harmadik estjén, kiegészülve a házigazda, a nagyszerű tubaművész–zeneszerző Szentpáli Roland izgalmas hangszer-összeállítású kvartettjével, amely a Melton/Meinl Weston német hangszergyár fennállásának 200. évfordulójára készült, a tulajdonos megrendelésére.

A három miniatűr tétel egy-egy érdekes helyzet–hangulat zenei megjelenítése, második és harmadik tétele például a Pletyka és Az elgurult pirula címet viseli. André Jolivet azért is érdekes figurája a 20. századnak, mert a zenét olyan ősi művészetnek tekintette, amely emberi közösségek és hitének mágikus megnyilvánulása – a koncerten elhangzó Kis szvitje 1941-ben íródott. 

A hárfa, mint szóló- és kamarazenei hangszer főleg Claude Debussy munkásságának köszönhetően nyert polgárjogot a hangverseny-termekben. A francia klasszikus szerző ugyanis számos területen és műfajban bizonyult korszakalkotónak, például a kamarazene, ezen belül a vonósnégyes történetében is új fejezetet nyitott egyetlen, 1893-ban keletkezett kvartettjével.

 

Program:

2017. április 8., szombat, 18.00 óra, Müpa 6. emeleti Próbaterem

André Jolivet Kis szvit

Szentpáli Roland Melton 200

Szentpáli Roland Carmen-fantázia

Debussy Vonósnégyes, op. 10

 

Közreműködnek a Nemzeti Filharmonikusok művészei: Papp Dániel, Bali Gábor hegedű, Balogh Enikő, Kökényessy Zoltán mélyhegedű, Deák György gordonka, Embey-Isztin Zsófia fuvola, piccolo, Móré Irén fuvola

Szentpáli Roland tuba, Sipkay Deborah hárfa, Bizják Dóra zongora

 

 

Következő, saját rendezésű előadás:

2017. április 20. 19.30 óra, Zeneakadémia

 

ROSSINI, RODRIGO ÉS BRAHMS MŰVEI

Rossini A sevillai borbély – nyitány

Joaquín Rodrigo Aranjuezi gitárverseny

Brahms III. szimfónia F-dúr, op. 90

 

Km.: Csáki András gitár

Vezényel: Carlo Montanaro 

 

Mediterrán életérzés – ez hatja át e tavaszi koncert első félidejét, de a másodikban elhangzó szimfónia háromhangos mottójába is hangról hangra kódolt a szabadság–boldogság – vagy ahogy Brahms mondta: „Frei aber froh” – lelkivilága. A Zubin Mehta által felfedezett, a magyar közönség előtt is jól ismert Carlo Montanaro az olasz repertoár egyik keresett előadója, aki 2008-ban Verdi Traviatájával debütált a milánói Scalában, és számos fesztiválon, rangos operajátszó helyszínen nyitott meg évadot, 2011 és 2014 között a varsói Nagy Színház (Teatr Wielki) zeneigazgatójaként dolgozott, az utóbbi hónapokban Seattle-ben, Sydney-ben és Monte Carlóban lépett pódiumra. A műsor egzotikus színfoltja a zenekari gitárzene csúcsának tartott Aranjuezi concerto, amelyet II. Fülöp királyi egyik palotájának kertje ihletett. A hároméves kora óta világtalan Rodrigo – mint vallotta – a magnoliafák illatát, a madarak énekét, a szökőkutak csobogását kívánta kifejezni a zene eszközeivel – aki hallja a művet, bátran elmondhatja, hogy ez érzékletesen sikerült is neki. Persze kell hozzá egy kivételes tehetségű szólista, de ez is adott: Csáki András napjaink egyik legjobb magyar gitárművésze, aki e koncert előtt néhány héttel Vietnámban tart mesterkurzust, és ad szólóestet. Noha Brahms szimfóniája melankolikus harmadik tételével vált halhatatlanná, a nagyszabású mű napfényes-napsugaras világával szabadítja fel a zenehallgató lelkeket immár több mint százharminc esztendeje.

 

 

 

Információ: http://www.filharmonikusok.hu/koncertek/rossini-rodrigo-es-brahms-muvek

Iratkozzon fel hírlevelünkre!