Nézőpontváltó rákellenes figyelemfelhívás a Trafóban

A tésztanyújtás kemény meló, és a tojás felverése sem könnyű feladat, pláne, ha szakavatatlan kezekbe kerül a habverő.

Joggal vetődik fel a kérdés az olvasóban, hogy ennek mégis mi köze a színházhoz és a kortárs művészetekhez.

Az idén 20 éves Trafó kulturális központ nekivág 2018/2019-es évadának, melyben különleges találkozásokat ígér a közönségnek. Erről bővebb információt a szeptember 6-ai rendhagyó sajtótájékoztatón kaptunk, melyen a szervezők közös főzésre invitálták a média vállalkozó kedvű munkatársait.

Kulturális újságírók és a Trafó stábjának tagjai álltak be a Petőfi Sándor utcában található Kajahu étterem pultja mögé, hogy elkészítsük a menüt, mely a következő volt:

TORTILLA DE PATATAS – Krumplitorta serrano sonkával

GOI CUON – Vietnámi nyári saláta tekercs

NUOK CHAM – pikáns asztali mártogatós

BACON-CHEESE DIP – hagymalekvároson baconos sajtkrém

EMPANADAS – Argentin húsos párnácskák

 

Berényi Bogi, az Antipasti főzőiskola és a KAJAHU YCC háziasszonya afféle konyhai mentorként segített eligazodni a résztvevőknek az alapanyagok és az azokhoz kapcsolódó tennivalók sokaságában.

„Senki se maradjon feladat nélkül” – adta ki az ukázt, és valóban, mindenkinek jutott valami munka a pult mögött, legyen szó répaszeletelésről, citromreszelésről vagy hagymaaprításról.

Ami engem illet, konyhai rutinom hiányát szűnni nem akaró kitartással, lelkesedéssel igyekeztem kompenzálni, és most nagyon diplomatikusan fogalmaztam. Miután egy órán át az argentin húsos párnácskákhoz szükséges tésztát nyújtottam, talpig lisztesen jeleztem, hogy mégis élnék a lehetőséggel, és kérnék egy pohár fehérbort.

A trafósok és az újságírók közös munkájának köszönhetően a menü végül sikeresen elkészült, így nem maradt más hátra, mint megenni, amit főztünk.

 

A Trafó 20. születésnapjának apropóján látogatható majd Heine Røsdal Avdal táncos, performer, koreográfus és videóművész Lyukas doboz (Box with holes) nevű installációja, melyben a „néző” egyedül tölt el egy negyedórát. Munkáiban a norvég művész arra keresi a választ, hogy a legújabb technológiai vívmányok hogyan állíthatók az emberi test és a minket körülvevő valóság újszerű érzékelésének, értelmezésének szolgálatába. A Box with holes kísérlet az emberi érintés és az érintés keltette képzetek közti kapcsolat, működési mechanizmus felderítésére. A Lyukas dobozt október 16-17-18-án 16 órától 22 óráig próbálhatják ki az érdeklődők. Akik biztosra akarnak menni, a jegypenztar@trafo.hu e-mail címen, valamint a helyszínen jelentkezhetnek be a programra.

Október 16-án tárlatvezetéssel készül a Trafó Galéria, A sötét feltárása című évadkezdő kiállítás olyan művészeket mutat be, akik új és érzéki módon dolgoznak fel misztikus témákat.

Október 16-án, 17-én és 18-án külső helyszíneken, Budapest főterein lehet majd belefutni a Barcelonában született Joan Catalàba és Pelat című előadásába.

„Egy fatörzs és egy ember – az izgalmakkal teli mégis költői darab arra vállalkozik, hogy a tánc, a színház és az újcirkusz határait átlépve eltörölje a különbséget néző és előadó között. Rizikós, őszinte, és merész vállalkozás, amit sok megfigyelés előzött meg a testről, a mozgásról, az emberek viselkedéséről és a közösen szervezett mezőgazdasági munkáról. Szép és megható bizalmi játék, egyben közösségi élmény, amire nagy szüksége van ennek az országnak.

 

A Faktor Terminál október 26-án Bálsój szerelem a Málenkij robot idején címmel tart bemutatót a Trafóban. A dokumentarista elemek felhasználásával készült előadásban egy málenkij robotra elhurcolt férfi, Váradi Miklós és otthon maradt felesége, Pogány Irén levelezésén keresztül ismerhetjük meg személyes történetüket.

A Staféta pályázat 2018-as bemutatói közül három is a Trafó Kortárs Művészetek házában lesz látható. Először Pass Andrea: Eltűnő ingerek című, demenciáról szóló története kap teret október 27-én, majd a Daound Dániel-Kliment János-Somló Dávid-Szabó Veronika  szerzői négyes jelentkezik az Animal city című interaktív színházi előadással. A darab az urbán dzsungel és a benne cikázó emberek, a spontán és szervezett tömegek viselkedési és mozgásdinamikáját vizsgálja majd. A Tesz-Vesz város és a Dogville inspirálta játék először november 20-án lesz látható a Trafó nagytermében. Ebben a hónapban egy másik bemutató is várható, NIBIRU munkacímmel a Vadas Zsófia Tamara-Tóth Márton Emil – Gryllus Ábris trió lep majd meg minket. Az év végén Kelemen Kristóf tér vissza a Házba Megfigyelők című legújabb munkájával. Kárpáti Péter Díszelőadás című drámáját a szerző decemberben egy egészen új koncepcióban mutatja be a Trafóklubban.

Idén 15. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált, a megnyitó vetítéséhez ebben az évadban is a Trafó Kortárs Művészetek Háza adja a helyszínt. Külföldi világsztárok is szép számmal jelennek meg a Trafó színpadán, rögtön az év elején.

Színházi programok:  https://librarius.hu/category/alkategoriak/23-szinhaz/

A Time takes the time time takes című kortárstánc előadásában olyan rejtett és állandó ritmus fedezhető majd fel, amely az idő múlását jelzi. A darab az inga mozgásához hasonló, egyszerű, de fizikailag nagyon erős, dinamikus mozdulatokra építve, komplex szerkezetek sorozatát teremti meg és rombolja le három táncos bevonásával. Érezhető az idő tapasztalásának észlelése, az örök jelenidejűség, amely az anyagban és a formában gyökerezik. A spanyol Maria Campos és a libanoni Guy Nader a tánc nemzetközi élvonalába sorolható alkotók, munkáikat a letisztult, intellektuális és egyben elegáns megfogalmazás mód jellemzik.

Gravity & Other Myths (AUS): Backbone című újcirkuszi előadásával bővül az English-friendly programok sora. A 2009-ben alakult adelaide-i társulat profilja az akrobatika, munkájukkal nagy elismertséget és számos díjat nyertek el Ausztrália-szerte. A csapat számára azonban a fizikai tudás és ügyesség mellett ugyanolyan fontos a színpadi őszinteség. Bohóckodás vagy színészkedés helyett az akrobatikus fizikai színház felé mozdultak el. A kiemelkedő ügyességet és erőt kívánó alkotás szeptember 27-től 29-ig lesz látható a Trafóban.

Az olasz Motus társulat MDLSX című előadásával nemcsak az önéletrajzi és az irodalmi utalásokat ütközteti, hanem a fikció és a valóság határmezsgyéin lebeg, de a nemi hovatartozás és nemi identitás korlátjainak lerombolásán is dolgozik. Silvia Calderoni  miközben a színpadon fizikailag és lelkileg lemeztelenedik, működteti az előadás technikai apparátusát: operatőr, hang- és videotechnikus egyszemélyben.

 

Iratkozzon fel hírlevelünkre!