Stúdió névadó

Keleti István nevét vette fel a Pinceszínház stúdiója.

Jordán Tamás, Mácsai Pál és Kőváry Katalin szólaltak fel, emlékeztek meg
Budapest egykori diákszínjátszó központjának fellegváráról, a Pinceszínház
bölcsőjéről. 

 

Szeptember 21-én, A magyar dráma napján új nevet kapott a
Pinceszínház utcaszinti kisterme Keleti István Stúdió néven, amely korábban a
Gershwin-terem nevet viselte. Keleti István, aki nélkül a Pinceszínház nem lehetne
az, ami, 1969-től, egészen 1985-ig vezette és vitte sikerre a színházat. Annak a
gondolkodásnak és nyitottságnak az alapjait ő fektette le, amelyet még ma is
igyekszik a Pinceszínház életben tartani és tovább vinni.

1883. szeptember 21., azaz Madách Imre Az ember tragédiájának ősbemutatója
óta, ezen a napon ünnepeljük A magyar dráma napját is. A két eseményt
együttesen ünnepelve, Jordán Tamás Molnár Ferenc Kispolgári Samu című írásával
köszöntötte a névadó ünnepség résztvevőit, akik között megjelentek, többek között,
Keleti István rokonai, barátai és tisztelői is. Mellettük Keleti István volt tanítványai,
Kerekes József és Mácsai Pál is részt vettek a megnyitón, amelyen tiszteletét tette
Kuncze Gábor volt belügyminiszter és felesége valamint Andai Kati színésznő is.
Keleti István és Mezei Éva nevéhez fűződik a Pinceszínház legendájának kezdete
és első három évtizede amatőrszínházi műhelyként.

Keleti István több évnyi itteni munka után 1969. január 1-től vált hivatalosan
vezetőjévé a Pinceszínháznak, amelyet az épületben működő Kosztolányi
Művelődési Otthon részeként hoztak létre. A tisztet egészen 1985 tavaszáig töltötte
be. Rendezői és színésznevelői munkásságát a játékosság hitelének, a színpadi
helyzet átéltségének igénye jellemezte.

1979-ben a művelődési központban jött létre a Budapesti Diákszínjátszó Bázis,
Keleti szakmai vezetőként támogatta a művelődési házban népművelőként
alkalmazott Illés Klára tevékenységét, számos sikeres színházrendezői tanfolyamot,
tábort, budapesti diákszínjátszó seregszemlét bonyolítottak le együtt.
Keletit 1985-től a Pinceszínház vezetésében  több évtizedes színházpedagógiai és
alkotótársa, Mezei Éva követte, aki 1986 októberében, egy diákrendezők számára
tartott tanfolyamon rosszul lett és még aznap este, 57 éves korában elhunyt.

Mácsai Pál egykori tanítványként így idézte meg egykori mesterét: „Ha Pista bácsiról
kell beszélni, akkor visszaszánkázom a 17. életévembe, amikor gimnazistaként
megjelentem itt a Pincében, felvételizni. A viszony Keleti István és szerénységem
között máig ugyanolyan maradt. Egy alkalommal azt álmodtam, szorongásos
színészálmaim egyikeként, hogy a Pista bácsi visszajött egy főpróbámra. Ott álldogáltunk, színészek, mind, és nagyon emberszámba vett, nem a kamasz voltam,
hanem rendező immár, kezet fogtunk. Csakhogy ő 4 méter magas volt, én pedig
akkora, amekkora. Ez az álom szépen rajzolja le viszonyunkat. Ő a Mester, én pedig
tanítvány.”

Kőváry Katalin, a Keleti István Művészeti Iskola képviseletében, arra emlékeztette
a jelenlévőket, hogy Keleti István képes volt „célt, eszmét és morált” tanitani a
fiataloknak a 70-es években, a „pangás” idején, annak ellenére is, hogy ez karriert
kockáztató lépés volt és bátorság kellett hozzá. Keleti István nevéhez kapcsolódik
egyrészt a Pinceszínház, valamint a Szkéné Színház megalapítása is, de mégis,
talán az egyik legfontosabb elem életéből, amelynek köszönheti meghatározó
szerepét a magyar színháztörténetben, hogy hatalmas hangsúlyt fektetett arra, hogy
a fiatalokat, diákokat színházra nevelje.

Keleti számára kiemelten fontos volt, hogy megtanítsa a fiataloknak, tinédzsereknek
a közösen, együtt való gondolkodást és alkotást. Eme törekvéseinek tovább vitele a
célja, az ő nevét viselő, Keleti István Művészeti Iskolának is, amely diákjai, Kőváry
Katalin rendezésében, Kosztolányi Dezső Nyelv és lélek című művéből készült
rövid műsorral zárták az átadót.

A Pinceszínház legendás amatőr, diákszínjátszó korszakból Magyarország színházi
életének megszámlálhatatlanul sok személyisége indult el, került a pályára, alkot,
játszik ma is. Többek között Novák Eszter, Gálvölgyi János és Mácsai Pál, mind a
mai napig fontos állomásként gondolnak vissza a Pincében töltött éveikre.

Keleti szellemisége a Pinceszínházban továbbra, napjainkban is „felügyeli” az
elkövetkezendő alkotók nemzedékét, és emlékezteti őket arra, hogy ne hagyják,
hogy a jövő generációi a színház ismerete és szeretete nélkül nőjenek fel.
A Keleti István Stúdió, a Pinceszínház utcaszinti kisterme az évad elején máris
csúcsüzemmódba kapcsol. A júniusi előbemutatót követően szeptember 30-án tartjuk
itt Ad De Bont a délszláv háború traumáját feldolgozó Mirad, egy fiú Boszniából
című darabjának magyarországi bemutatóját Siflis Anna rendezésében Nagyabonyi
Emese, Ricz Ármin és Tóth András szereplésével. 

 

Október 11-én Csalog Zsolt író szellemisége előtt tisztelegve tartunk emlékestet itt,
a program során többek között Fullajtár Andrea színésznő ad elő részleteket a
szerző Csendet akarok című darabjából.
Október 24-én 17.00 órától a Magyar Színházi Társaság Csináljunk színházat
című beszélgetés-sorozatának következő alkalmát tartjuk a Keleti István Stúdióban.

JEGYINFORMÁCIÓ

A fotókat készítette Bedics Tünde készítette

Iratkozzon fel hírlevelünkre!