Nézőpontváltó® köszöntők

"A Nézőpontváltó® csapat tevékenysége arra irányul, hogy szemléletváltásra biztasson, és abban praktikusan segítsen. Felhívják a figyelmet arra, hogy az emberek álljanak önmagukhoz másként, mint addig! Vigyázzanak arra a testre, ami az övék! Próbálják az adottságaikból a lehető legtovább a lehető legjobbat kihozni! De ha mindazok ellenére mégis megbetegednének, akkor tudják, kikhez, hova fordulhatnak támogatásért, kik nyújtanak segítő kezet.”

Dr. Borbényi Erika, Szedlacsek Emília és Sári Edina köszöntő üzenete az oldalra látogatóknak.

 

Tovább olvasom

A szívben-lélekben virtuóz JULIAN RACHLIN

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar nyolc koncertből álló Ferencsik-bérletének záróhangversenyén, május 19-én (Müpa), egy olyan világhírű művész a vendég, aki a Bécsi Filharmonikusok történetének valaha volt legfiatalabb szólistájaként írta be magát az előadó-művészet nagykönyvébe. Julian Rachlin ezen az estén egyszerre szólista és karmester.  

 

„Rachlin vérbeli muzsikus: szívben-lélekben virtuóz, egy bajnok tartásával.” (The Los Angeles Times)

A legendás orosz hegedűsiskolához kötődő, karmesterként is aktív litván muzsikus a romantika gyöngyszemeiből válogatott budapesti koncertjére. A bevezetésként elhangzik Csajkovszkij Polonéz az Anyegin című operából mű. A 19. századi orosz zeneszerzők körében is népszerű volt a polonéz népi eredetű lengyel tánc, többek között Csajkovszkij több operájában is szerepel táncbetétként. Az Anyegin polonéze az opera III. felvonásának kezdetén, a báli jelenet indításaként egyszerre jelzi a helyszín gazdag pompáját, illetve Tatjánának naiv vidéki kislányból tündöklő hercegnévé való átalakulását. A háromrészes formában, lírai középrésszel megkomponált, büszke tartású tánc az Anyegin moszkvai, 1881-es bemutatója után hamarosan az operától független, önálló életre kelt. Egyfelől közkedvelt hangversenydarabbá vált, másfelől visszatért eredeti funkciójához: mind a mai napig a bálok kedvelt műsorszáma szerte a világon.

Ezt követi a zeneirodalom egyik legszebb alkotása, Mendelssohn e-moll hegedűversenye, amelyet Julian Rachlin szólaltat meg. A darab a szerző utolsó alkotókorszakában keletkezett. A Hegedűverseny csillogó felszíne, a szinte tüntetően egyszerű tematika, a finálé „szentivánéji” hangulata azonban némileg megtévesztő: Mendelssohn számos formai újításnak is teret engedett e művében, melyek a korabeli közönség számára igencsak meglepőek lehettek – szemben a mai hallgatók gyanútlan többségével, akik számára részben épp e mű testesíti meg a mindenkori viszonyítási alapul szolgáló „A hegedűverseny”-t. A szólista korunk egyik legmegragadóbb és legnépszerűbb hegedűművésze Litvániában született. 1978-ban Bécsbe emigrált, az ottani zeneakadémián Boris Kuschnir és Pinkas Zukerman növendékeként folytatta tanulmányait. 1988-ban az Eurovízió versenyén az „Év Legjobb Ifjú Zenésze” címet nyerte el, majd ezután a Bécsi Filharmonikusokkal koncertezett a zenekar által valaha kísért legfiatalabb szólistaként, nem sokkal később a Carnegie Hallban, a Lorin Maazel vezette New York-i Filharmonikusokkal debütált. Olyan karmesterekkel dolgozott együtt, mint Vladimir Ashkenazy, Bernard Haitink, James Levine, Zubin Mehta és André Previn, rendszeresen kamarazenélt Msztyiszláv Rosztropoviccsal, további muzsikus partnerei közül kiemelkedik Martha Argerich, Natalia Gutman, Gidon Kremer, Mischa Maisky.

Az estet Csajkovszkij V. szimfóniája zárja. A bő háromnegyed órás mű egy különlegesen gazdag lelkivilágú személyiség portréja, szorongásaival, örömeivel, emlékeivel – talán az emberi érzelmek kendőzetlen kifejezése az, amivel ez a csodálatos kompozíció ma is megragadja a hallgatót. A darab 1888-ban, a zeneszerző utolsó alkotóperiódusában keletkezett. Csajkovszkij esetében ez az alkotóperiódus az összegzés, az összefoglalás gondolatával és igényével kapcsolódik össze. A mű „sors szimfónia”, nyitótémájának kopogása – Csajkovszkij szavaival élve – „teljes meghajlás a sors, illetve a végzet kifürkészhetetlen parancsa előtt.

 

Videó: http://www.julianrachlin.com/Media/VideoGallery/tabid/89/videoid/73/Default.aspx

 

  1. május 19. (szombat) 19.30 óra

Müpa – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Ferencsik bérlet – záróhangverseny  

Csajkovszkij: Polonéz az Anyegin c. operából

Mendelssohn: Hegedűverseny e-moll, op. 64

Csajkovszkij: V. szimfónia e-moll, op. 64

Km.:a Nemzeti Filharmonikus Zenekar

JULIAN RACHLIN hegedű és karmester

 

Következő hangversenyünk:

 

  1. május 24. (csütörtök) 19:30 óra

Pesti Vigadó

http://www.filharmonikusok.hu/koncertek/rohmann-ditta-es-vashegyi-gyorgy/

 

ROHMANN DITTA ÉS VASHEGYI GYÖRGY

 

Mintegy kétszáz év magyar zenéjéből válogat a főleg régizenei produkcióiról ismert kitűnő karmester, Vashegyi György. Erkel 1844-ben bemutatott operájának – a magyar nemzeti opera korszakos remekművének – nyitánya után Dubrovay László Gordonkaversenye hangzik el, amelyben – mint a hetvenöt éves szerző mondja – a szólistának számos speciális játéktechnikai elem ad lehetőséget virtuóz képességeinek megmutatására. Aligha lehetne erre a szerepre rátermettebb művészt találni, mint Rohmann Ditta, aki nemzedékének egyik legnagyszerűbb muzsikusa; játékában nyitottság, természetes zeneiség és az emberek megszólításának nemes szándéka egyesül. Az 1937-ben született Csíky Boldizsár Erdélyi rapszódiáját 2012-ben mutatták be: „Ha nagyon össze tudsz fonódni a saját zenei anyanyelveddel, a népdalkultúrával, az általa felkínált gazdagsággal, utána bármely műfajban úgy tudsz írni műzenét, hogy a háttérben ott van a népdalkincs is, és érezni lehet rajta, hogy az magyar zene” – vallja az erdélyi szerző, aki ezzel is Bartók és Kodály művészi elveit követi. Az 1926-ban bemutatott Háry János jelentősége elsősorban abban áll, hogy általa a magyar népdal sikerrel kapcsolódott a zenés színpad több évszázados hagyományához – a daljátékból készült szvit egyike a legnépszerűbb koncerttermi daraboknak.

 

Erkel Hunyadi László – nyitány

Dubrovay László Gordonkaverseny

Csíky Boldizsár Erdélyi rapszódia

Kodály Háry János – szvit

Km.: Rohmann Ditta gordonka, Nemzeti Filharmonikus Zenekar

Vezényel: Vashegyi György

 

 

A művészet templomai - Hitler kontra Picasso

A művészet templomai című ismeretterjesztő mozifilm-sorozat következő, immár 10. epizódja a hitleri diktatúra művészet-üldözését veszi górcső alá.

A náci rezsim egyrészről a propaganda által „elfajzott művészet”-nek titulált korabeli kortárs műalkotásokat nyilvánosan megbélyegezte, betiltotta és elkobozta, másrészről a pártvezetés által preferált klasszikus és modern alkotásokat – többnyire kényszer alkalmazásával – szisztematikusan begyűjtötték. Európa-szerte több százezer műalkotást koboztak el ily módon, amelyeket titkos raktárakba rejtettek.

A háború utáni évtizedekben számos festmény előkerült ugyan, de ez csupán a töredéke annak hatalmas mennyiségű elrejtett műkincsnek, amely után a nyomozás mind a mai napig zajlik.

2012-ben például Hildebrand Gurlitt egykori náci műkereskedő fiának lakásán több mint 1400 festményt, többek között Toulouse-Lautrec-, Picasso-, Renoir-, Kokoschka-műveket és egy elveszettnek hitt Monet-festményt foglaltak le, amelyek becsült összértéke 1 milliárd euró. 

A több éves kutatómunka alapján készült film párizsi, New York-i, hollandiai és németországi tematikus kiállítások, köztük a Gurlitt-gyűjteményt is feldolgozó tárlatok bemutatásával vezeti végig a nézőt a 20. századi művészettörténet e különösen vészterhes korszakán.

Toni Servillo, az Oscar-díjas A nagy szépség főszereplőjének narrációja mellett személyes visszaemlékezések, szakértői interjúk, a kiválasztott műalkotásokat bemutató közeli felvételek és különleges archív felvételek segítik a rendkívül szerteágazó téma feldolgozását.

A filmet június 7-től vetítik országszerte a mozik, de az Uránia Nemzeti Filmszínházban premier előtt már május 24-től látható a Pannonia Entertrainment forgalmazásában.

Történelmi, művészettörténeti háttér: Az 1930-as években Adolf Hitler háborút hirdetett a kozmopolitának és kommunistának tekintett „elfajzott művészet” ellen: a modern irányzatok remekműveit, köztük Matisse, Chagall, Monet, Renoir, Picasso és sok más neves alkotó műveit nyilvánosan megbélyegezték, tiltólistára tették, elkobozták és egy részét titokban külföldön eladták az államkassza javára. Ezzel párhuzamosan megindult a náci vezetés által preferált klasszikus műalkotások tömeges elkobzása azzal a céllal, hogy később ezek a művek kerüljenek a csak papíron létezett „Linz-i Louvre” elképzelt kiállítótermeibe vagy a pártvezetés rezidenciáiba. A második világháború végéig tartó időszakban több mint 600.000 műtárgyat koboztak el ily módon szerte Európában, amelyek közül az elmúlt évtizedek során közel 100.000 előkerült. Számos, a fosztogatások során összegyűjtött műkincs egészen a 20. század végéit maradt, vannak, amelyek csak a 2010-es években kerültek újra napvilágra Európa és a világ különböző pontjain.

A másfél órás film négy jelentős kiállításra fűzi fel a szerteágazó téma feldolgozását, személyes történetekkel és szakértői interjúkkal színesítve a narrációt és a kiemelt műkincseket bemutató közeli felvételeket. Különleges korabeli filmrészleteken látható a 1937-es müncheni „Elfajzott művészet” (Entartete Kunst) kiállítás, amit kifejezetten náci propaganda céllal rendeztek, hogy degradálják az összes olyan művészeti irányzatot, ami nem illeszkedett a pártvezetés által meghatározott "szépségideálhoz". Ez utóbbit a szintén 1937-ben megnyílt és mintaként beállított Nagy Germán Művészeti Kiállítás testesítette meg.
A müncheni kiállítás 80. évfordulója alkalmából 2017-ben Európa-szerte több kiállítást is rendeztek, a film további része ezekről tudósítva helyezi kontextusba az érintettekkel készült interjúkban megelevenedő történeteket. A párizsi „21 rue La Boétie” című tárlat kapcsán Anne Sinclair, a Huffington Post igazgatónője mesél nagyapjáról, Paul Rosenbergről, a 20. század egyik legizgalmasabb galériatulajdonosáról és műkereskedőjéről. Rosenberg francia zsidó műgyűjtő és műkereskedő volt, Picasso, Braque és Matisse személyes jóbarátja, aki 1910-ben nyitotta meg kimondottan az “elfajzott művészetre” specializálódott galériáját a rue La Boétie 21. szám alatt. A negyvenes években a nácik megfosztották francia állampolgárságától, gyűjteménye nagy részét elkobozták.


Kiemelt szerepet kapott a filmben a Gurlitt-gyűjtemény hihetetlen története. A kollekció a német Hildebrand Gurlitt művészettörténészről kapta a nevét, aki a náci párt megbízásából gyűjtötte össze az „elfajzottnak” ítélt festményeket a harmincas-negyvenes években. Halála után műkereskedő fia, Cornelius Gurlitt kezelésébe került a gyűjtemény, akit a német hatóságok 2012-ben egy zürichi vonaton elfogtak és adócsalási eljárást indítottak ellene. Gurlitt több lakásán összesen 1406 (!) festményt, köztük Monet-, Toulouse-Lautrec-, Picasso-, Renoir- és Kokoschka-műveket foglaltak le. Ezek közül is kiemelkedik Claude Monet egy elveszettnek festménye, aminek a becsült értéke kb. 3 milliárd Ft és Matisse „Egy hölgy arcképe” című műve, amely eredetileg a már említett impresszionizmus-rajongó Paul Rosenberg tulajdona volt. Az összesen egymilliárd euró értékűre becsült gigantikus gyűjtemény vizsgálata és a művek eredeti tulajdonosainak felkutatása jelenleg is zajlik, a festményes egyharmada pedig múzeumokba került. Ez utóbbiak közül a legkiemelkedőbbeket két kiállításon is górcső alá vették a kamerák: a Berni Művészeti Múzeum "Elfajzott művészet - Elkobozva és eladva" című kiállításán és a bonni Műcsarnok "A náci műkincsrablás" című tárlatán. A negyedik, filmben megjelenő kiállítás a hollandiai Deventerben került megrendezésre "Kifosztott művészet a II. világháború előtt, alatt és után" címmel.

Hitler és Picasso

 

Kávéház a vén fiákerhez

Tudták-e Önök, hogy a „boldog békeidők” budapesti kávéházaiban még nem szolgálhattak fel nők, csak a pult mögött ülhettek „kaszírnőkként”, és húzhatták a strigulát a férfiak által elfogyasztott kávék, italok után…?

Mi köze a pincérnek a briós árához? Miért kell több pengőt fizetni a WC-s néninek? Kibe szerelmes a kávéház zongoristája?

Ha ezt nem is, de azt bizonyára sejtik, hogy a női természet akkor is – mint mindig a világtörténelemben – megtalálta a boldogulás olykor vakmerő, olykor pikáns formáit…

A Vén Fiákerben zavartalanul zajlik a megszokott kávéházi élet, de arra senki ne vegyen mérget, hogy a nadrágban az van, aminek lenni kell, s hogy akik idegennek hiszik egymást, azok nem alszanak-e közös szobában már hetek óta…

Hogy ezek nem fontos dolgok? Dehogynem! Csak jöjjön el és nevessen a vidám jeleneteken, élvezze a kor nagy slágereit, garantáltan nosztalgiája lesz!

Mindezen titkok alá a kor jellemző zenéje fest feledhetetlen hangulatot. Érezzék jól magukat a mai, budapesti éjszakai élet híres kiválóságával, hiszen a zongoránál Túri Lajos, – LUI – ül!

 

Szereplők:

CSENGERI ATTILA

TÚRI LAJOS LUI

XANTUS BARBARA

SZÁNTÓ SZANDRA

RUBÓCZKI MÁRKÓ

ANTALFI ANETT

VALÁZSIK PÉTER

 

Zenei vezető: BERKES GÁBOR

Rendező: BOZSÓ JÓZSEF

 

BEMUTATÓ: 2017. november 30.

 

 

 

Irma, te édes!

 

A több évtizeddel ezelőtt született musical zenéje s a pikáns szerelmi történet ma is folytatja diadalútját a világ színpadain, s New Yorktól Párizsig újra és újra bemutatásra kerül. Hogy mi a titka? Megfejthetetlen és mégis sikert sikerre halmoz. Tündérmese, kis szépséghibával. Irma és Nestor fiatalok és szerelmesek. Összeköltöznek, hogy elkezdjék közös életüket. Hol itt a hiba? Nos ott, hogy Irma utcalány, Nestor pedig – érthető módon – halálosan féltékeny Irma kuncsaftjaira. Hogy kiiktassa életükből a többi férfit, Nestor végzetes lépésre szánja el magát, nem is sejtve, hogy a bonyodalmak egész láncolatát indítja el ezzel. Szövetségesekre talál egy bártulajdonosnő személyében és egy ügyetlen tolvajbandában; viszont szembe találja magát a hivatali bürokrácia értetlenkedésével és az igazságszolgáltatás ostobaságával. Amíg a történet bájos tündérmeséből abszurd komédiába fordul, Nestor és Irma élete – ha akarják, ha nem – végérvényesen közös útra terelődik. A felhőtlen szórakozást ígérő zenés vígjátékból a hatvanas években film is készült, Shirley MacLaine és Jack Lemmon főszereplésével.

 

Szereplők:

 

Josephina, bártulajdonos KERESZTES ILDIKÓ

Irma LOVAS EMÍLIA

Nestor, Oscar PÁSZTOR MÁTÉ

Jojo, bandatag / Ügyész / Adószedő BÁCSATYAI GERGELY

Roberto, bandatag / Hekus / Achille BOROS ZOLTÁN

Pepi, bandatag / Elnök /Angol utazó GYŐRI PÉTER

Továbbá:
Kereki Anna, Kovács Dézi, Merk László, H. Varga Tamás

 

 Fordította: Ungvári Tamás, Blum Tamás
Zenei vezető: BERKES GÁBOR

Rendező: SZTÁREK ANDREA

 

Bemutató: 2017. november 17.

 

 

 

További információ: www.turayidaszinhaz.hu

A Nemzeti Filharmonikusok nyitóhangversenye Kocsis Zoltán emlékére

A Nemzeti Filharmonikusok a Kocsis Zoltán emlékének szentelt bérletüket október 4-én nyitják meg az Olasz Kultúrintézetben. „A név kötelez, mondhatnánk, és valóban szeretnénk olyan hangversenyekkel tisztelegni az emléke előtt, amelyeket Ő is szívesen hallgatna.” – mondja Hamar Zsolt, az együttes zeneigazgatója, az est karmestere.

 

A programban elhangzik a Nemzeti Filharmonikusokat két évtizeden keresztül irányító muzsikus különleges hangszerelése, mintegy százötven átdolgozásának egyike. Az Obermann völgye a Zarándokévek ciklus svájci élményeket összegyűjtő kötetének filozofikus mélységű darabja, amelynek kottájában számos zenekari effektusra utaló bejegyzés található – Kocsis Zoltán ezek alapján indult el, és készített el egy olyan átdolgozást, amely akár Liszttől is származhatott volna.

Gondos odafigyeléssel kísérte fia, Krisztián pályáját, akivel többek között az itt hallható Mozart-zongoraversenyt is előadták. Kocsis Krisztián nemzedékének egyik legígéretesebb tehetsége, aki a Zeneakadémián zongora és zeneszerzés szakon is tanul.

Kocsis Zoltán zeneszerzőként is tevékenykedett, alapító tagként részt vett például az 1970-as években létrejött Új Zenei Stúdió munkájában, 1986-ban gyászzenét írt a csernobili atomkatasztrófa áldozatainak emlékére. „Kocsis Zoltán egy igazi remekművet komponált, minden tekintetben. Egyebek mellett arra is rávilágít, hogy a hétköznapi életünkbe bármikor belehasíthat egy szörnyűség, egy szerencsétlenség. Amikor ez a borzalmas élmény elmúlik és folytatjuk megszokott életritmusunkat, csak utólag érezzük annak megdöbbentő hatását. A tragédia lehet éppúgy egy ember által okozott, mint egy természeti katasztrófa, vagy éppen az, hogy egy olyan ember hagy el bennünket idő előtt, akinek még köztünk lett volna a helye és csak most érezzük át igazán, hogy mily pótolhatatlan Ő.” – vallja Hamar Zsolt Kocsis Zoltán Memento műve kapcsán. 

A műsort egy különleges kompozíció zárja, Richard Strauss Metamorfózisok című alkotása. A szerző 23 vonós szólistára írta meg megrendítő tanulmányát a második világháború utolsó hónapjaiban, emlékeiben a lebombázott München látványával, a több ezer éves európai kultúra feletti gyász érzésével. A mintegy félórás, de egytételes alkotásban Beethoven Eroica-szimfóniájának gyászinduló-témája vonul végig – erre is utal az Átváltozások cím.

 

  1. október 4. 19:30 óra - Olasz Kultúrintézet

 

Liszt-Kocsis Obermann völgye

Mozart Zongoraverseny C-dúr, K. 467

Kocsis Zoltán Memento

  1. Strauss Metamorfózisok

Km.: Kocsis Krisztián zongora, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar

Vezényel: Hamar Zsolt

 

 

Következő hangversenyünk

 

  1. október 14. szombat, 20:00 óra

Szent István Bazilika

 

Mozart Négy templomi szonáta C-dúr K. 336 F-dúr K. 244 G-dúr K. 274 C-dúr K. 329

Respighi Templomablakok

Honegger III. szimfónia “Liturgikus”

Km.: Nemzeti Filharmonikus Zenekar

Vezényel: Hamar Zsolt karmester

 

Négy impresszió zenekarra – ez az alcíme Ottorino Respighi Templomablakok című szimfonikus tetralógiájának, amely varázslatos színvilággal ábrázol bibliai jeleneteket, alakokat, szentek portréját a misztikustól az eksztatikusig terjedő hangulati skálán. A sajnálatosan ritkán hallható, szimfónia jellegű mű ihletője az olasz szerző által csodált középkori gregorián ének, amely Respighi a 20. század második és harmadik évtizedében kibontakozó, a színek franciás kavalkádjára súlyt helyező szimfonikus stílusával ötvözve különleges kompozíciót eredményezett. A koncert második felében megszólaló nagyszabású alkotás Honegger talán legismertebb műve, amelyben a svájci szerző a 2. világháború borzalmait és béke utáni vágyakozását foglalta hangokba 1946-ban. Mint írta: „A felvilágosult ember reakcióját szerettem volna jelképezni a minket elárasztó barbárságra, butaságra és szenvedésre; azt a harcot, amit a szívében vív a boldogságösztön, a békeszeretet és az isteni menedék iránti óhaja.” A Szent István Bazilika fenséges terében megszólaló műsor elején Mozart Salzburgban, liturgikus célra írott, egytételes templomi szonátáiból hallhatunk egy csokorra valót.

 

 

 

http://www.filharmonikusok.hu/

Őszi ARANYlás az Országos Széchenyi Könyvtárban az Örkény Színházzal

A magyar irodalom Arany-tartalékának aposztrofált, az Országos Széchenyi Könyvtár birtokában lévő Arany János kéziratokból az Örkény Színház művészeinek tolmácsolásában állt össze az Aranyozás című verses, a költőre emlékező est.

A Mácsai Pál és Ferencz Győző szerkesztette összeállításban az Arany Jánost követő költőnemzedékek írásai, versei hangoznak el Petőfitől a nyugatosok költeményein át, a kortársak – köztük Várady Szabolcs, Nádasdy Ádám, Kovács András Ferenc és Varró Dániel – szövegéig. 

Az előadás az Országos Széchényi Könyvtár Őszi ARANYlás című programsorozatának része. Az október végéig zajló rendezvények között olyan programok várhatóak mint Parti Nagy Lajos tárlatvezetése a nemzeti könyvtár Arany-kiállításán; Arany szobrásza, Stróbl Alajos leszármazottja, Stróbl Mátyás előadása; és a Toldi-trilógia kézirategyüttesének bemutatása.

Arany szellemi öröksége évfordulóktól függetlenül is eleven hagyaték: költészete és alakja minden pályatársának mérték, ösztönző példa vagy épp vitára ingerlő nagyság. Jellegzetes, nyugodt tempójú hangját nemzedékeken át seregnyi költő idézte meg tisztelgő, megrendítő, szellemes és mulatságos művekben. Petőfinek „imádott Jankó”, Babitsnak „Hunyt mestere” volt, Ady számára nem követendő, de kikerülhetetlen előd, Radnóti és Vas István nagyapjukként tekintettek rá. Sokan megszólítják, míg mások, mint például Weöres Sándor, pazar versciklusban imitálják művészetét.

A kortárs költők közül többen is játékosan komoly stílusgyakorlatokban idézik meg szellemét: átírják verseit, utánozzák, parodizálják, csúfolkodnak rajta, hogy életműve nehogy szoborrá merevüljön.

 

A szövegeket olvassák:

Bíró Kriszta, Csuja Imre, Dóra Béla, Epres Attila, Ficza István, Für Anikó, Gálffi László, Hámori Gabriella, Jéger Zsombor, Kókai Tünde, Máthé Zsolt, Nagy Zsolt, Novkov Máté, Patkós Márton, Pogány Judit, Polgár Csaba, Takács Nóra Diána, Tenki Réka, Vajda Milán, Znamenák István, Zsigmond Emőke

Zene: Kákonyi Árpád

Az est házigazdája: Mácsai Pál

Szerkesztette és válogatta: Ferencz Győző és Mácsai Pál

Rendezőasszisztens: Szabó Julcsi

Rendező: Mácsai Pál

 

 

A Semmelweis Egyetem Onkológiai Központját támogatják bevételükkel a Naptárlányok a Magyar Színházból

Interjú a darab rendezőjével, Tallós Ritával

 

A Zalán János igazgató nevével fémjelzett Pesti Magyar Színház már számos esetben bizonyította, hogy társadalmi szerepvállalásával sokat tesz az elesettekért, a kisebbségben, illetve betegségben élőkért, és műsorpolitikájával felhívja a figyelmet egy-egy hátránnyal élő embercsoportra, majd amennyire lehetséges, igyekszik őket az egészségesekkel azonos helyzetbe hozni.

A színházak közül szinte elsőként akadálymentesítették előadásaikat vakok és gyengénlátók számára beavató programmal és audionarrációval, a siketek számára pedig jelnyelvi tolmácsolással elérhetők egyes produkciók.

 

2015 októberében a Chioggiai csetepaté című előadásuk előtt a rákellenes programokra, a szűrések fontosságára hívták fel a figyelmet – amellyel új, színházi egészségfejlesztési fórumot teremtettek a daganatos betegségek elleni küzdelem területén, amelynek hatására megalakult a Nézőpontváltó rákellenes színházi staféta program, amelynek mind a mai napig stratégiai partnerei. A programnak azóta mintegy hatvan aktív színház a tagja, amelyek évről évre felhívják a figyelmet az egészségmegőrzés és betegségmegelőzés fontosságára.

Ezt a tevékenységet erősíti a Magyar Színházban 2017. szeptember 29-én bemutatandó Naptárlányok című vígjáték is, amelynek rendezője Tallós Rita, színművész-rendező.

 

– Hogyan találtál rá a darabra?

 

– Másfél éve megrendeztem a Royal Orfeumban az Anyád kínja című előadást, amit megnézett Zalán János és akkor kezdődött az a beszélgetésünk, amelynek a végén felkért, hogy rendezzek nála is. Gondoltam egy merészet, és a Naptárlányokat ajánlottam a színház igazgatójának. Olvastam a forgatókönyvet, láttam a filmet Helen Mirrennel és beindult a fantáziám.

Megegyeztünk, és amikor felocsúdtam a meglepetésből, tudtam, hogy innen már nincs visszaút, tehát belevágtam - remek munkatársakkal - a megvalósításba. A nyaram nagy része annak a tervezésével telt, hogyan rakjam össze a darabot.

Tim Firth színművének nyersfordítását Deres Péter dramaturg műfordítássá dolgozta át, azután együtt átnéztük és a fejemben lévő szereposztásra szabtuk.

Az olvasópróba megvolt még júniusban, de csak most, a nyári szünet után, augusztus közepén kezdtünk próbálni. Szerencsére az elkészült díszletben próbálhatunk, így egészen kivételes helyzetben vagyunk, a darab, a szereplők és én. Bizalmat kaptam a színház vezetésétől. Nem okozhatok csalódást...

 

– Miről szól a történet?

 

– A darab igaz történeten alapul, egy angol kisvárosban játszódik. A nőegylet egyik tagjának, Annie-nek (Igó Éva) rákbetegségben meghal a férje, John (Tahi József). Az ő emlékére a kórháznak szeretnének adományozni egy kanapét, mert csak kényelmetlen fotelek állnak a várakozó hozzátartozók rendelkezésére. A kanapé hatszáznegyven fontba kerül, de a nőegyletnek nincsen rá elég pénze. Az egylet egyik tagja, Chris (Hegyi Barbara) gondol egy merészet és elhatározza, hogy az évente kiadott tájképes fotók helyett az idei naptáron ők szerepeljenek, de a minél nagyobb bevétel érdekében meztelenül!

Így lesznek az egyszerű, kisvárosi asszonyokból Naptárlányok. Mivel John emlékének szánják az akciót, képesek túllépni a saját határaikon, ezzel meglepve a környezetüket, sőt saját magukat is.

A nőegyletben főként ötvenpluszos, hatvanas nők vannak, akik eleinte nem is tudják, mi rejlik bennük. Nem mindennapi tettükkel megmutatják, hogyan tud összefogni egy csapat különböző hátterű, érdeklődésű, és eltérő világnézetű nő, hogyan kovácsolódik össze közösségé, és együtt meddig tudnak és hajlandók elmenni közös céljuk elérésében, a jó ügyért.

 

– Hogyan állítottad össze a szereposztást?

 

– Nem tudom, ki hogy van vele, de én, amikor olvasok egy könyvet vagy darabot, ott hátul a tarkómnál egy vetítővásznon forog a film, megelevenedik a sztori és a szereplők. Ebben a történetben először Hegyi Barbarát és Igó Évát láttam. A szereposztásnál arra is figyelnem kellett, hogy a szereplők kompatibilisek legyenek egymással, tehát korban, habitusban, humorban passzoljanak egymáshoz a színésznők.

 Hegyi Barbara és Igó Éva sokszor dolgoztak már együtt, ismerik egymást, és szeretnek együtt játszani, ezért nagyon örültek, hogy ismét közösen állhatnak színpadra. Hozzájuk hívtuk meg a többi színészt. Kivételes helyzetben vagyok, mert a szereplőválasztásban szabad utat kaptam Zalán János igazgatótól.

 

– Szerepet játszik az a rendezésedben, hogy te magad is gyógyult érintett vagy?

 

– Nem tudom. Ezen nem gondolkoztam. Sok mindenben indulok ki a saját életemből, nyilván itt is. Biztosan nem lehet könnyű a színészeknek, például Tahi Józsefnek, aki John-t játssza.

Sokszor annyira elragad a rendezés szenvedélye, hogy nem gondolok a magam egykori küzdelmére, de valahol, tudat alatt biztos benne van a munkámban, de tudatosan nem foglalkozom ezzel. Az is igaz, hogy a darabban a daganatos betegség, illetve John halála nem a fő szál, de a kiváltó ok, ami miatt megszületik a gondolat a jótékony cél elérésére.

Az is lényeges a számomra, hogy megmutassam a nézőknek a karakterek fejlődését. Honnan indulnak érzelmileg, azután jelenetről jelenetre hová és hogyan jutnak el.

Szeretem ezt a darabot, mert ismét nőkkel dolgozhatom. Az Anyád kínja is női darab, ott négy remek színésznőt rendezhettem. Vannak még ehhez hasonló ,,nőügyes" terveim, amiket nagyon szeretnék megvalósítani, de most a Naptárlányokra fókuszálok.

Azt szeretném, ha a nézők velünk együtt felülnének az érzelmi hullámvasútra, amin lehet nevetni és szabad sírni.

 

– Milyen hangulatúak a próbák?

 

–Egymást ismerő és kedvelő színészek dolgoznak együtt, akiknek szó szerint játék a munka.

Nekem rendezőként az a legfontosabb, hogy a színész bármit csinál, jól érezze magát benne. Nincsenek látomásaim, és nem akarok rájuk erőszakolni semmit.  Színészként tudom, hogy ez nem vezetne célhoz.

Abban bízom, hogy a nézők megérzik azt a jó hangulatot, amiben az előadás született, és jól fognak szórakozni.

Nemcsak a próbákon, hanem a naptár és a kampányfotók készítésekor is kiderült, hogy nagyon jól állunk egymásnak-egymáshoz, és biztos vagyok abban, hogy a nézők is megérzik ezt, hatni fog rájuk és szeretnek majd bennünket.

 

– A te elképzelésed valósul meg a jelenetek során, vagy hagyod, hogy a színészek beleszóljanak a rendezésbe?

 

– Egyrészt nem érzem úgy, hogy szigorúan kötnöm kellene magam bizonyos dolgokhoz, amit otthon pragmatikusan kitaláltam a színészeknek. Tehát inkább belőlük építkezem, hiszen a próba nekem is izgalmas társasjáték.

Az viszont elengedhetetlen, hogy a színész érezze, hogy aki ott lent ül a sötétben, drukkol és magyaráz meg kalimpál a kezével, az tudja, mit akar. Tudom, honnan hova akarok eljutni, a kormány az én kezemben van, de soha nem fogom ráerőszakolni a színészre azt a helyzetet, amit ő nem fogad szívesen. 

 

- Kiknek ajánlod a Naptárlányok előadást?

 

Bátran mondhatjuk, hogy ez egy feminista darab, a szó legnemesebb értelmében.

Ez a vígjáték minden nőnek szól húsztól százéves korig. Minden családanyának, asszonynak, vagy egyedülálló nőnek szól az üzenetünk: a legfontosabb, hogy mindig nők maradjanak és legyenek boldogok azért (is), mert nőnek születtek. És természetesen minden férfinak is szól az előadás, aki tiszteli és szereti a női nemet. Remélem, egyre többen vannak...!

A világ huszonöt országában játszott előadás jelképe a napraforgó, és ezzel a virággal a civil összefogáson túl a rákbetegségek elleni küzdelemre is szeretnénk felhívni a figyelmet. A naptárt a színésznőkkel már elkészítettük, így azok, akik eljönnek az előadásra, megvásárolhatják, hazavihetik, és nézegethetik egész 2018-ban, ráadásul úgy, hogy közben egy jó célt is támogatnak vele, mert a színház is segíti az adománygyűjtést a Semmelweis Egyetem Onkológiai Központja tornatermének és meditációs szobájának berendezéséhez. 

Ezért nem utolsó sorban ez a vígjáték azoknak is szól, akik a saját lehetőségükhöz mérten segíteni szeretnének a rákbetegek gyógyításában.

 

Sári Edina

 

 

 

Az Orlai Produkció szeptemberi bemutatói

Az ORLAI PRODUKCIÓS IRODA bemutatja:

 

John Patrick Shanley: A KÉTELY

 

Helyszín: Belvárosi Színház (1075 Budapest, Károly krt. 5/a)

Játszási időpontok: 2017. szeptember 11., 12., 24., október 9., 10., 20., 

 

Történet:

1964-et írunk. A bronxi St. Nicholas Egyházi Iskola igazgatónője, Aloysius nővér kemény kézzel és alapvető gyanakvással kezeli a gondjaira bízott gyerekeket. Az iskola azonban új tanítót kap Flynn atya személyében, aki modern gondolkodást és személyes odafigyelést hoz a szigorú intézménybe. Hamarosan összetűzésre kerül sor kettejük között, és amikor egy fiatal nővér elárulja, hogy a férfi különös figyelemmel viseltet az egyik diák iránt, az események váratlan fordulatot vesznek. A Pulitzer- és Tony-díjas dráma több, mint ötszázszor ment a Broadway-n, filmváltozatában, melyet maga a szerző rendezett, Meryl Streep és Philip Seymour Hoffman játszotta a főszerepeket.

 

Játsszák:

Udvaros Dorottya

Fekete Ernő

Kéri Kitty

Simkó Katalin

 

Díszlet: Kálmán Eszter

Jelmez: Ignjatovic Kristina

Zene: Vajdai Vilmos

Rendező: Pelsőczy Réka

Producer: Orlai Tibor, Kövesd Zsuzsa

 

 

 

Jonathan Maitland: TAGADJ, TAGADJ, TAGADJ!

 

Helyszín: Budapest, Hatszín Teátrum (1066 Budapest, Jókai utca 6.)

Játszási időpont: 2017. szeptember 17., október 10., 24., 19.00 óra

 

Történet: 

2026-ot írunk, vagy mégsem? Eve, az ígéretes ifjú futóbajnok nő megismerkedik a sportág egyik legjobb edzőjével, aki hamarosan új 'kiegészítő kezelést' ajánl neki. Ha vállalja, ő lehet a világ leggyorsabb futója – de vajon biztonságos, legális és etikus ez a kezelés? A cím a doppingolók kézikönyvének legfontosabb mondatát idézi: "Tagadj mindent, amíg csak képes vagy." A Londonban nagy sikert aratott színdarab leleplezően őszinte, hátborzongató képet ad a sportvilág farkastörvényeiről.

Mi az  ára egy-egy bajnoki (olimpiai) címnek?

 

Szereplők:

Lovas Rozi

Sztarenki Dóra

Ullmann Mónika

Nagy Dániel Viktor

Ficzere Béla

 

Fordította: Zöldi Gergely

Díszlet-jelmeztervező: Ondraschek Péter

Plakát: Csáfordi László

Rendező munkatársa: Szakács Zsuzsa

 

Rendező: Szabó Máté

Producer: Orlai Tibor

 

 A színdarabok Magyarországon a THEATRUM MUNDI Színházi és Irodalmi Ügynökség között létrejött megállapodás alapján kerülnek színre.

Érték, élmény, arány - a Nemzeti Filharmonikusok 2017/18-as évad ajánlója

Mélyen tisztelt Közönségünk, kedves Zenebarátok!

 

„A tehetség nem más, mint az újrakezdés bátorsága” – írta Arthur Honegger, a kiváló svájci zeneszerző. Valóban, most bátorságra van szükség, hiszen minden idők egyik legnagyszerűbb muzsikusa távozott közülünk.

Kocsis Zoltán nem egyszerűen fantasztikus zenekarépítő karmester, zseniális pianista volt, hanem több annál.

Zeneszerző, zenetudós, orgonista, hangszerelő, egyszóval MUZSIKUS.

Igazi géniusz, aki zenei univerzumával mindegyikünk számára maga volt a minőség kérlelhetetlen mércéje, a meg nem alkuvás csillogó szimbóluma. Hiánya, a távozásával keletkezett űr nehezen pótolható.

Mi most mégis erre teszünk kísérletet.

E vállalásunkhoz erőt ad egyrészt mindaz, amit tanított nekünk zeneileg, másrészt az a filozófikus bölcsesség, mely szintén jellemezte Őt: az Életnek mindig tovább kell mennie! Nem akasztva meg a fejlődés természetes harmóniáját, a régi értékeket nem sutba dobva, de nyitottan állva az új kihívásokkal szemben. Ehhez pedig bátorság kell, az újrakezdés bátorsága.

A Nemzeti Filharmonikusok éppen ezért megújult erővel lép a 2017-18-as évadba. A tág értelemben vett hagyományainkra építve fogalmaztuk meg hármas jelszavunkat, mely ilyen módon évadunk jelmondata is: ÉRTÉK, ÉLMÉNY, ARÁNY.

 

Érték, ahogyan azt Kocsis Zoltántól megtanultuk.

Élmény, ahogyan azt Kobayashi Ken-Ichiro-tól már megszokhattuk.

Arány, a klasszikus értelemben, ahogyan azt annak idején Ferencsik János minden mozdulatával és rezdülésével közvetítette.

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar visszatér a bérlet-rendszerhez.

Nem feltétlenül anyagi megfontolások vezéreltek bennünket e döntés meghozatalakor, hanem sokkal inkább művészi szempontok. Betérhetünk ugyanis egy remek étterembe és választhatunk egy nagyon ízletes ételt az étlapról, de az az élvezet nem lesz hasonlítható az élményhez, amiben akkor részesülünk, amikor egy jól megkomponált menüsort kóstolhatunk végig. Amikor az egyes fogások ízvarázsa kiegészül, harmonizál vagy éppen kontrasztál a következő fogással. Amikor összetettebb, gazdagabb élménnyel állunk fel az asztaltól a vacsora végén.

Mi is erre teszünk kísérletet.

Reményeink szerint más, mélyebb és összetettebb élményként fognak Önök emlékezni Richard Strauss Zarathustra-jára a világszerte ünnepelt karmester-sztár, Bertrand de Billy interpretációja után, ha előtte megismerik a mi Dohnányi Ernőnk káprázatos I. szimfóniáját. És izgalmasabb felismerésekkel lesznek gazdagabbak Brahms I. szimfóniáját meghallgatva, ha előtte gyönyörködtek Mahler csodálatos IV. szimfóniájában a magával ragadó tehetségű ifjú karmester, Keri-Lynn Wilson tolmácsolásában, aki egyébként hosszú idő után az első női karmester, aki a Nemzeti Filharmonikusok karmesteri dobogójára lép fel.

A hagyományos, Müpában megrendezésre kerülő Ferencsik bérlet és a régről már jól ismert zeneakadémiai Kobayashi bérlet mellett újdonság a Pesti Vigadóban megrendezésre kerülő Lukács Ervin bérlet.

Nem titkolom, büszkeséggel tölt el, hogy Lukács Ervin egykori növendékeként talán elősegíthetem azt, hogy a Tanár úr neve továbbra is velünk együtt éljen, emlékezve a sok csodálatos hangversenyre, mellyel annak idején megajándékozott bennünket.

Szintén fontos újdonság, hogy az Olasz Kultúrintézetbe meghirdetett bérletünket Kocsis Zoltánról neveztük el. A név kötelez, mondhatnánk, és valóban szeretnénk olyan hangversenyekkel tisztelegni az emléke előtt, amelyeket Ő is szívesen hallgatna. Nagyszerű muzsikus barátok lesznek ebben segítségünkre, hiszen Berkes Kálmán és Rácz Zoltán mellett Kelemen Barnabás is elfogadta a Zenekar meghívását.

Különös izgalommal állítottuk össze a Templomi bérletünket is. Nem titkolt célunk, vágyunk, hogy olyan zenehallgatókhoz is eljussunk ezekkel a hangversenyekkel, akik eddig talán nem is voltak tisztában azzal, hogy milyen csodálatos élmény egy gyönyörű templomi akusztikában felcsendülő igaz zenei hang. Kivált, ha Magyarország egyik legjobb – ha nem a legjobb – kórusa, a Nemzeti Énekkar segítségével közvetítjük ezt a mennyei harmóniát.

Megújul családi matinésorozatunk is. Operamacera címmel Dinnyés Dániel igyekszik „macerálni” a zenekart és meghívott énekes szólistáinkat, hogy könnyed, szórakoztató, gyakran humoros formában kalauzolja el fiatalabb – és nem csak fiatal – közönségünket a zene és az opera varázslatos világában.

Végezetül kérem, engedjenek meg néhány személyes mondatot. Magyar karmesterként mindig is azt gondoltam, hogy a Nemzeti Filharmonikusok élén állni olyan, mint amikor a hegymászó feljut a Himalája legmagasabb csúcsára.

Elvezérelhet engem a jó szerencsém a világ legpompázatosabb helyeire és a világ leghíresebb zenekaraihoz, nincs ahhoz fogható érzés, amikor a hazám első zenekarát vezethetem és vezényelhetem. Felelősség, de egyúttal óriási megtiszteltetés. Minden erőmmel azon leszek, hogy e felelősségnek megfelelve, alázattal szolgáljam a zene ügyét, sok-sok örömet szerezve Önöknek, a hallgatóknak, akik nekünk, előadóművészeknek a legfontosabbak.

Ehhez kívánok mindannyiunknak szép hangverseny élményeket és tartalmas zenei pillanatokat.

Üdvözlettel, Hamar Zsolt, zeneigazgató

 

Kedves Kórusrajongó Közönségünk!

A második közös évadunkhoz érkeztünk a Nemzeti Énekkarral. Az elmúlt év elsősorban az ismerkedéssel, egymás finomságainak, rejtett titkainak, képességeinek felfedezésével telt.

Sokfelé jártunk, számos nagyszerű koncerten közreműködhettünk. Ezek közül is kiemelkedik a Bartók szülőfalujában, Nagyszentmiklóson adott a cappella koncertünk, a Kocsis Zoltán vezényletével megvalósult, ritkán játszott Rachmaninov-opera előadása a Müpában, A nürnbergi mesterdalnokok felújított színpadi produkciója a Wagner Napokon, korunk egyik legnagyobb hatású komponistája, Krzystof Penderecki vezényletével előadott Jeruzsálem hét kapuja c. alkotása, vagy Felix Mendelssohn-Bartholdy általunk eddig még soha nem énekelt oratóriuma, Az első Walpurgis-éj idén januárban a Zeneakadémián.

Következő évadunk számos izgalmas és különleges feladattal hívogatja énekhang-kedvelő zenebarátainkat. Igazi meglepetésekkel szolgál az egész évadon áthúzódó Templomi bérletünk, mert három nagyszabású produkcióban is részt vehetünk.

Johannes Brahms Német requiem-jét a romantika egyik legnagyobb hatású oratorikus művét a Pozsonyi úti Református Templomban mutatjuk be. Az egyik legtipikusabb barokk egyházi művet, Johann Sebastian Bach h-moll miséjét a Mátyás-templomban énekelhetjük, s az évad megkoronázásaként pedig a népszerű XX. századi muzsikus, Leonard Bernstein nagyszabású Kaddish-szimfóniáját hallhatják előadásunkban a Dohány utcai Zsinagógában.

Fentiekhez még két ínyencség fog kapcsolódni: februárban, otthonunkban, a Müpában az operát sosem alkotó Brahms ritkán hallható, Johann Goethe szövegére komponált (eredetileg operának tervezett) férfikari kantátája a Rinaldo, majd ezt követően a népszerű operaszerző, Giacomo Puccini ifjúkori oratóriuma, a Messa di Gloria csendül fel.

Szeretettel várjuk Önöket a Nemzeti Énekkar koncertjein!

Somos Csaba

 

Hangversenyeink 10 helyszínen

 

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, Müpa

Zeneakadémia

Olasz Kultúrintézet

Pesti Vigadó

Szent István Bazilika

Mátyás-templom

Pozsonyi úti Református Templom

Dohány utcai Zsinagóga

Fesztivál Színház, Müpa

Próbaterem, Müpa

 

BÉRLETEK

FERENCSIK BÉRLET

8 hangverseny a Müpa

Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében

„Nekem az életről a legszebbet a zene mondja el, az életem tartalmát a zene adja meg. Az én életemnek azért van értelme, mert muzsikálni tudok.” Ferencsik János

 

  1. szeptember 25. hétfő 19.30 Ferencsik bérlet 1.

HAMAR ZSOLT karmester

RÁNKI DEZSŐ zongora

KODÁLY Nyári este

LISZT Zongoraverseny A-dúr

DOHNÁNYI I. szimfónia

Nemzeti Filharmonikus Zenekar

 

  1. október 26. csütörtök 19.30 Ferencsik bérlet 2.

BERTRAND DE BILLY karmester

RADOVAN VLATKOVIĆ kürt

REGER Variációk és fúga egy Mozart témára, op. 132

MOZART Kürtverseny Esz-dúr no. 3, K. 447

  1. STRAUSS Imígyen szóla Zarathustra

– szimfonikus költemény

Nemzeti Filharmonikus Zenekar2017. november 28. kedd 19.30 Ferencsik bérlet 3.

HAMAR ZSOLT karmester

SEVERIN VON ECKARDSTEIN zongora

WEBER Oberon-nyitány

SCHUMANN Zongoraverseny a-moll, op. 54

STRAVINSKY Tűzmadár – teljes balettzene,

Cakó Ferenc homok-animációjával

Nemzeti Filharmonikus Zenekar

 

  1. december 14. csütörtök 19.30 Ferencsik bérlet 4.

KERI-LYNN WILSON karmester

PENDERECKI II. szimfónia „Karácsony”

MAHLER IV. szimfónia G-dúr

Zemlényi Eszter szoprán

Nemzeti Filharmonikus Zenekar

 

  1. február 1. csütörtök 19.30 Ferencsik bérlet 5.

CARLO MONTANARO karmester

NICOLAS ALTSTAEDT gordonka

DVOŘÁK Gordonkaverseny h-moll, op. 104

DVOŘÁK IX. szimfónia e-moll „Az új világból”, op. 95

Nemzeti Filharmonikus Zenekar

 

  1. február 17. szombat 19.30 Ferencsik bérlet 6.

HAMAR ZSOLT karmester

BRAHMS Rinaldo – kantáta, op. 50

PUCCINI Messa di Gloria

Peter Sonn tenor

Benjamin Russell bariton

Honvéd Férfikar (karigazgató: Strausz Kálmán)

Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)

Nemzeti Filharmonikus Zenekar

 

  1. március 5. hétfő 19.30 Ferencsik bérlet 7.

HAMAR ZSOLT karmester

LOUIS LORTIE zongora

WAGNER A bolygó hollandi – nyitány

GRIEG Zongoraverseny a-moll, op. 16

BRAHMS I. szimfónia c-moll, op. 68

Nemzeti Filharmonikus Zenekar

 

  1. május 19. szombat 19.30 Ferencsik bérlet 8.

JULIAN RACHLIN karmester és hegedű

CSAJKOVSZKIJ Polonéz az Anyegin c. operából

MENDELSSOHN Hegedűverseny e-moll, op. 64

CSAJKOVSZKIJ V. szimfónia e-moll, op. 64

Nemzeti Filharmonikus Zenekar

 

 

KOBAYASHI BÉRLET

6 hangverseny a Zeneakadémia Nagytermében

„Ha valami nagyszerűt lehet a „semmiből” létrehozni, akkor megéri, hogy egy teljes életet áldozzunk a kompozíció világának meghódítására.” Kobayashi Ken-Ichiro

 

  1. november 20. hétfő 19.30 Kobayashi bérlet 1.

HAMAR ZSOLT karmester

SUREN BAGRATUNI gordonka

WEBER A bűvös vadász - nyitány

SCHUMANN Gordonkaverseny a-moll, op. 129

GRIEG Peer Gynt – részletek a kísérőzenéből

énekes szólista

Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)

Nemzeti Filharmonikus Zenekar

 

  1. január 20. szombat 19.30 Kobayashi bérlet 2.

FRANÇOIS LELEUX karmester és oboa

BEETHOVEN Coriolan-nyitány, op. 62

MOZART Oboaverseny C-dúr, K. 314

SCHUBERT IV. szimfónia c-moll „Tragikus”, D 417

Nemzeti Filharmonikus Zenekar

 

  1. február 21. szerda 19.30 Kobayashi bérlet 3.

CARLO MONTANARO karmester

DVOŘÁK Stabat Mater, op. 58

énekes szólisták

Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)

Nemzeti Filharmonikus Zenekar

 

  1. március 13. kedd 19.30 Kobayashi bérlet 4.

HAMAR ZSOLT karmester

POLINA CHARNETCKAIA zongora

BIZET Az arles-i lány – részletek az I. és II. szvitből

SAINT-SAËNS V. zongoraverseny F-dúr „Egyiptomi”, op. 103

BERLIOZ Fantasztikus szimfónia, op. 14

Nemzeti Filharmonikus Zenekar

 

  1. április 18. szerda 19.30 Kobayashi bérlet 5.

KOVÁCS JÁNOS karmester

MOZART Szimfónia C-dúr „Jupiter”, K. 551

MOZART Requiem d-moll, K. 626

énekes szólisták

Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)

Nemzeti Filharmonikus Zenekar

 

  1. május 6. vasárnap 19.30 Kobayashi bérlet 6.

KOBAYASHI KEN-ICHIRO karmester

KANEKO MIYUJI zongora

BEETHOVEN V. zongoraverseny Esz-dúr „Emperor”, op. 73

BEETHOVEN III. szimfónia Esz-dúr, „Eroica” op. 54

Nemzeti Filharmonikus Zenekar

 

KOCSIS ZOLTÁN BÉRLET

5 rendhagyó hangverseny az Olasz Kultúrintézetben

„Természetesen minden korszakban azt hisszük, hogy a zenének már vége van, már minden meg van írva, és nem lehet továbblépni, erre szoktam én azt mondani, hogy aztán jön egy nagy egyéniség, aki nagyon meg fog lepni bennünket.” Kocsis Zoltán

 

  1. október 4. szerda 19.30 Kocsis Zoltán bérlet 1.

HAMAR ZSOLT karmester

KOCSIS KRISZTIÁN zongora

LISZT-KOCSIS Obermann völgye

MOZART Zongoraverseny C-dúr, K. 467

KOCSIS ZOLTÁN Memento

  1. STRAUSS Metamorfózisok

Nemzeti Filharmonikus Zenekar

 

  1. november 11. szombat 19.30 Kocsis Zoltán bérlet 2.

BERKES KÁLMÁN karmester és klarinét

MOZART Szerenád c-moll, K. 388

RACHMANINOV-KOCSIS Etűd-tablók - részletek

BEETHOVEN VII. szimfónia A-dúr, op. 92

Nemzeti Filharmonikus Zenekar

  1. december 10. vasárnap 19.30 Kocsis Zoltán bérlet 3.

RÁCZ ZOLTÁN karmester és vibrafon

RAVEL Alborada del gracioso

  1. S. BACH Hegedűverseny E-dúr

– vibrafonra és zenekarra

DEBUSSY-KOCSIS Image oubliée

BERNSTEIN West Side Story – szimfonikus táncok

GERSHWIN Egy amerikai Párizsban

Nemzeti Filharmonikus Zenekar

 

  1. február 27. kedd 19.30 Kocsis Zoltán bérlet 4.

HAMAR ZSOLT karmester

RAVEL-KOCSIS Couperin sírja

HAMAR ZSOLT Három dal Petőfi Sándor verseire

RACHMANINOV Szimfonikus táncok

énekes szólista

Nemzeti Filharmonikus Zenekar

 

  1. április 11. szerda 19.30 Kocsis Zoltán bérlet 5.

KELEMEN BARNABÁS karmester és hegedű

LISZT-KOCSIS Ünnepi induló Goethe születésnapjára

BEETHOVEN Hegedűverseny D-dúr, op. 61

SCHUBERT V. szimfónia B-dúr, D. 485

Nemzeti Filharmonikus Zenekar

 

LUKÁCS ERVIN BÉRLET

4 hangverseny a Pesti Vigadóban

„Volt kitől tanulnunk: Kodály, Farkas, Sugár, Kókai, Viski, Szervánszky, Somogyi – hogy csak a legnagyobbakat említsem" Lukács Ervin

 

  1. január 25. csütörtök 19.30 Lukács Ervin bérlet 1.

HAMAR ZSOLT karmester

BANDA ÁDÁM hegedű

DOHNÁNYI Szimfonikus percek

DURKÓ ZSOLT Hegedűverseny

LISZT Dante-szimfónia

a Nemzeti Énekkar Nőikara (karigazgató: Somos Csaba)

Nemzeti Filharmonikus Zenekar

 

  1. április 11. szerda 19.30 Kocsis Zoltán bérlet 5.

KELEMEN BARNABÁS karmester és hegedű

LISZT-KOCSIS Ünnepi induló Goethe születésnapjára

BEETHOVEN Hegedűverseny D-dúr, op. 61

SCHUBERT V. szimfónia B-dúr, D. 485

Nemzeti Filharmonikus Zenekar

 

  1. március 22. csütörtök 19.30 Lukács Ervin bérlet 2.

MEDVECZKY ÁDÁM karmester

BOLDOCZKI GÁBOR trombita

LISZT Hungária – szimfonikus költemény

BALASSA SÁNDOR Trombitaverseny

WEINER Csongor és Tünde – szvit, op. 10/b

Nemzeti Filharmonikus Zenekar

 

  1. május 2. szerda 19.30 Lukács Ervin bérlet 3.

KOCSÁR BALÁZS karmester

BOGÁNYI BENCE fagott

KODÁLY Marosszéki táncok

KOCSÁR MIKLÓS Elégia

KODÁLY Galántai táncok

DOHNÁNYI Ruralia Hungarica op. 32/b

Nemzeti Filharmonikus Zenekar

 

  1. május 24. csütörtök 19.30 Lukács Ervin bérlet 4.

VASHEGYI GYÖRGY karmester

ROHMANN DITTA gordonka

ERKEL Hunyadi László – nyitány

DUBROVAY LÁSZLÓ Gordonkaverseny

CSÍKY BOLDIZSÁR Erdélyi rapszódia

KODÁLY Háry János – szvit

Nemzeti Filharmonikus Zenekar

 

TEMPLOMI BÉRLET

4 hangverseny 4 különböző helyszínen

„Énekelnek a dob- és citeraszóhoz, a furulya hangjára meg ujjonganak.” (Jób 21,11-12)

 

  1. október 14. szombat 20.00 Templomi bérlet 1.

Szent István Bazilika

HAMAR ZSOLT karmester

MOZART Négy templomi szonáta; C-dúr K. 336,

F-dúr K. 244, G-dúr K. 274, C-dúr K. 329

RESPIGHI Templomablakok

HONEGGER III. szimfónia „Liturgikus”

Nemzeti Filharmonikus Zenekar

 

  1. november 1. szerda 20.00 Templomi bérlet 2.

Pozsonyi úti Református Templom

HAMAR ZSOLT karmester

GÁRDONYI ZOLTÁN Dicsőítő ének a 45. zsoltár nyomán

BRAHMS Német requiem, op. 45

énekes szólisták

Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)

Nemzeti Filharmonikus Zenekar

 

  1. április 23. hétfő 20.00 Templomi bérlet 3.

Mátyás-templom

HAMAR ZSOLT karmester

  1. S. BACH h-moll mise, BWV 232

énekes szólisták

Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)

Nemzeti Filharmonikus Zenekar

 

  1. június 21. csütörtök 20.00 Templomi bérlet 4.

Dohány utcai Zsinagóga

HAMAR ZSOLT karmester

MILHAUD Ani maamin – kantáta

BERNSTEIN III. szimfónia „Kaddish”

narrátor énekes szólisták

Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)

Nemzeti Filharmonikus Zenekar

 

PRÓBATERMI VENDÉGSÉG

3 kamarazenei hangverseny a zenekar próbatermében, a Müpában

Házigazda: Batta András

Klasszikus, romantikus, kortárs kamara- és kórusművek

a Nemzeti Filharmonikus Zenekar

és a Nemzeti Énekkar művészeinek közreműködésével

  1. február 24. szombat 18.00
  2. március 24. szombat 18.00
  3. április 14. szombat 18.00

 

OPERAMACERA a Nemzeti Filharmonikusok családi matinéi a Fesztivál Színházban

  1. december 3. vasárnap 11.00 és 15.00 Családi matiné 1.

ROSSINI A sevillai borbély

  1. január 14. vasárnap 11.00 és 15.00 Családi matiné 2.

MOZART Figaró házassága

  1. május 13. vasárnap 11.00 és 15.00 Családi matiné 3.

DONIZETTI Don Pasquale

énekes szólisták

Nemzeti Filharmonikus Zenekar

Göttinger Pál rendező

DINYÉS DÁNIEL karmester

 

BÉRLETÁRAK

Ferencsik bérlet – 8 előadás Müpa

(50 % kedvezményt tartalmaz)

  1. 20 800 Ft II. 17 200 Ft III. 14 400 Ft
  2. 11 600 Ft V. 8 400 Ft

Kobayashi bérlet – 6 előadás Zeneakadémia

(35 % kedvezményt tartalmaz)

  1. 23 400 Ft II. 17 550 Ft III. 11 700 Ft

Kocsis Zoltán bérlet – 5 előadás Olasz Kultúrintézet

(35 % kedvezményt tartalmaz)

  1. 11 375 Ft II. 8 125 Ft

Lukács Ervin bérlet – 4 előadás Pesti Vigadó

(25 % kedvezményt tartalmaz)

  1. 10 500 Ft II. 7 500 Ft

Templomi bérlet – 4 előadás 4 helyszínen

(25 % kedvezményt tartalmaz)

7 500 Ft (helyfoglalás érkezési sorrendben)

 

BÉRLETVÁSÁRLÁS ÉS KEDVEZMÉNYEK

 

BÉRLETÁRAK 2017-2018. ÉVAD

  • internetes (online) vásárlás a www.filharmonikusok.hu weboldalon a

Vásárlás menüpontban, valamint

  • személyes vásárlás a Müpa jegypénztáraiban, a Zeneakadémia és a

Pesti Vigadó jegypénztárában valamint az InterTicket országos jegyirodai hálózatában.

Az internetes vásárláskor Ön egy utalványt kap, melyet az első előadáskor a helyszínen válthat bérletre a Nemzeti Filharmonikusok pultjánál. Kérjük, hogy ezt az igazolást feltétlenül hozza magával.

A kedvezményes bérletek 2017. szeptember 25-ig vásárolhatók meg.

 

Próbatermi vendégség – 3 előadás Próbaterem

(15 % kedvezményt tartalmaz)

5 100 Ft (helyfoglalás érkezési sorrendben)

 

Operamacera, családi matiné – 3 előadás Fesztivál Színház

(15 % kedvezményt tartalmaz)

5 100 Ft

 

BÉRLETVÁSÁRLÁS ÉS KEDVEZMÉNYEK

  • internetes (online) vásárlás a www.filharmonikusok.hu weboldalon a

Vásárlás menüpontban, valamint

  • személyes vásárlás a Müpa jegypénztáraiban, a Zeneakadémia és a

Pesti Vigadó jegypénztárában valamint az InterTicket országos jegyirodai hálózatában. Az internetes vásárláskor Ön egy utalványt kap, melyet az első előadáskor a helyszínen válthat bérletre a Nemzeti Filharmonikusok pultjánál. Kérjük, hogy ezt az igazolást feltétlenül hozza magával.

A kedvezményes bérletek 2017. szeptember 25-ig vásárolhatók meg.

 

Hangversenyeink helyszínei és kezdési időpontjai

 

Ebben az évadban több helyszínen lesznek koncertjeink, a kezdési időpontok eltérőek. Segítségképpen az alábbiakban összefoglaljuk a kezdési időpontokat és helyszíneket.

19.30 Müpa – Ferencsik bérlet és Bérleten kívüli hangversenyek

Zeneakadémia – Kobayashi bérlet

Olasz Kultúrintézet – Kocsis Zoltán bérlet

Pesti Vigadó – Lukács Ervin bérlet

20.00 Szent István Bazilika, Mátyás-templom,

Pozsonyi úti Református Templom,

Dohány ucai Zsinagóga – Templomi bérlet

18.00 Próbaterem; a Próbatermi vendégség kamarazenei koncertjei

Müpa – Diótörő előadások

11.00 és 15.00 Fesztivál Színház – Családi matinékoncertek

19.00 Martonvásár – Beethoven-estek

 

Hangversenyhelyszínek címei

 

Müpa – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem,

Fesztivál Színház és Próbaterem:

1095 Budapest Komor Marcell u. 1.

Zeneakadémia: 1061 Budapest, Liszt Ferenc tér 8.

Pesti Vigadó: 1051 Budapest Vigadó tér 2.

Olasz Kultúrintézet: 1088 Budapest, Bródy Sándor u. 8.

Szent István Bazilika: 1051 Budapest, Szent István tér 1.

Mátyás-templom: 1014 Budapest, Szentháromság tér 2

Pozsonyi úti Református Templom: 1133 Budapest, Pozsonyi út 58.

Dohány utcai Zsinagóga: 1074 Budapest, Dohány u. 2.

A Templomi bérlet és a Próbatermi vendégség koncertjeire érkezők helyeiket

az érkezés sorrendjében foglalhatják el.

 

Próbatermünket csak kísérővel lehet megközelíteni, ezért a Próbatermi vendégség kamarazenei hangversenyek előtt a Müpa előcsarnokában várjuk kedves hangverseny-látogatóinkat, ahonnan munkatársaink kísérik a csoportokat a próbaterembe. A próbaterem előterében ideiglenes ruhatárat és mozgó büfét üzemeltetünk, hogy kényelmesen és otthon érezzék magukat.

 

Késve érkezők

Hangversenyeinket, előadásainkat igyekszünk a meghirdetett időpontban pontosan kezdeni. Késve érkező vendégeink – az előadás zavartalansága érdekében – jegy szerinti helyüket csak a szünetben tudják elfoglalni. Ez alól csak bizonyos esetekben tudunk kivételt tenni. Erről minden esetben a különböző helyszíneken a jegyszedők adnak tájékoztatást.

A Próbatermi vendégség kamarazenei koncertünknél a késve érkezőknek munkatársaink segítenek abban, hogy a próbateremben helyet foglaljanak. Felhívjuk szíves figyelmüket azonban, hogy az éppen muzsikáló művészeket, a jelenlévő közönséget zavarja, figyelmét elvonja a mozgás és a zaj.

 

Parkolás

 

A Müpa parkolási rendje megváltozott. A jeggyel rendelkezők a jegyet használhatják a ki- és behajtáshoz. A mélygarázsban a parkolás továbbra is ingyenes a koncertlátogatóknak kizárólag a koncert napján. A felszíni parkoló díjfizetés ellenében vehető igénybe. A parkolás megváltozott rendje a Müpa honlapján olvasható: www.mupa.hu/kapcsolat - parkolási információ

 

A Zeneakadémia és az Akácfa60 Parkolóház együttműködésének köszönhetően

koncertjeink közönsége kedvezményesen parkolhat a Liszt Ferenc tértől két sarokra, az Akácfa utca 60. szám alatt található automata parkolóházban. (telefon: +36 70 3830 830). Az egy óra ingyenes parkolásra jogosító szelvényt a parkoló szelvény és a koncertbelépő bemutatásával, a koncert napján, legkésőbb a szünet végéig vehető át a Zeneakadémia jegypénztárában.

 

A Pesti Vigadó környékén az alábbi helyeken lehet parkolni

  • az Apáczai Csere János utcában,
  • a Vörösmarty garázsban (1051 Budapest, Vörösmarty tér 1.) a mélygarázs

a Deák Ferenc utca felől közelíthető meg.

  • Szervita parkolóház (1052 Budapest, Szervita tér 8.)
  • Aranykéz utcai parkolóház (1052 Budapest, Aranykéz utca 4-6.)
  • Intercontinental Budapest 1056 Budapest, Apáczai Csere János utca 12-14.

 

Az Olasz Kultúrintézethez legközelebb eső parkolási lehetőség a Magyar Rádió székházával szemben lévő fizető parkoló, Bródy S. u. 5-7.

További parkolóhelyek a szomszédos utcákban találhatók, a parkolóhely keresése hosszabba időt vesz igénybe, ezért kérjük hosszabb utazási idővel kalkuláljanak.

 

Kedvezmények

 

Ludwig Múzeum: hangversenyjegy birtokában ingyenesen látogatható a Ludwig Múzeum a koncert napján.

 

CD vásárlás: a koncertek szünetében lehetőség van CD-ket vásárolni a Rózsavölgyi Zeneműkiadó CD boltjában a földszinten illetve az I. emeleten, az előtérben. A Baráti Kör és a Pártoló Kör tagjai 10 % kedvezményben részesülnek tagsági kártyájuk felmutatásával.

 

Könyv: Vincze Könyvesboltban koncert előtt kedvére válogathat művészeti könyvekből. A Pártoló Kör tagjai 10 % kedvezményben részesülnek, tagsági kártyájuk felmutatásával.

 

Hírlevélre jelentkezés

Új honlapunkat 2016. novemberében indítottuk útjára, azóta folyamatosan dolgozunk új tartalmakon, tökéletesítjük a rendszer működését. Új honlapunkon regisztrálhatnak Hírlevelünkre is. A rendszeres Hírlevelet az új évadban fogjuk indítani, a tartalom kialakításához az Önök véleménye is fontos. Jelentkezzenek Hírlevelünkre a www.filharmonikusok.hu oldalon.

10 éves a Pajtaszínház!

Ha ez nem maga a szellemi és lelki rekreáció, akkor mi az?!

Gyönyörű táj, mesés programok, csodás emberek, remek étkek-itókák - mi kell még a boldogsághoz?

Mindenkit szeretettel vár az alapító, Szarvas József színművész és barátai.

 

"A hely szelleme már rég velem volt itt e bukolikus térben, mi csak templomot építettünk köré, és folytattuk rég elkezdett dialógusunkat.
Csak másként és attól kezdve sűrűbben és egyre intenzívebben.
Mindenhol!
Úton, vonaton, villamoson.
Sokszor próba előtt, próba után. Próba és előadás között.
És írtam otthon, öltözőben, kocsmák pultja mellett, gyerek altatás és kutya sétáltatás között.
És visszatérve szeretett bukolikus terünkbe, mindig találtunk ott valakit.
Jöttek az angyalok. És maradtak és jönnek. Gyűlnek.
És mentünk Pórszombatra, Zsigardra, Novára, Szilvágyra, Oszkóra.
És jöttek!
Lett: tóka, kemence.
Tündérkert, benne: Tündérkert csillaga, börü, kemencekápolna és emlékoszlop Sibinger Miklós fafaragó munkája.
- Nyugodj békében Sibi !
De lett még Tárt kert közösség, és minden esztendőben Tündérkerti gondnok avató egy faluban, amely folyamatosan, megállíthatatlanul fogy. De falunk gondnokainak lesz hála, ha a jövő újra kezdheti visszatanulni hajdani, lokális gyümölcshagyaték kultúrájának természetességét, csodaként élve meg.


És lesz ünnep, és az 1 úr társat kap. Megy vele O kisasszony, hogy párban szaporodjanak, sokasodjanak.
És lesz ünnep június 10-én, és a hely szelleme megmutatkozik.
Nevet kölcsönöz templomának és lesz Kaszás Attila Pajta Színház.
De június 10-én valaki nyugdíjba megy!
Hogy kik ?
Ez derül ki ünnepünkön, Viszákon, A Kaszás Attila Pajta Színházban, 2017  június 10-én, este 7 órakor!


Ha tudsz ünnepelj velünk.
Várlak szeretettel:
Szarvas József " templom szolga"

 

 

További információk: http://www.kulturpajta.hu/

Bubamara - az utolsó Józsefvárosi west side story

„Bőröm fehér… fekete…
Ki vagyok én ki vagy te
Egy a szív, a dobbanás
Mért vagyok én mégis más…
Egy a szív, a dobbanás
Látod, nem vagyok én más…"

 

Darabtemetés május 19-én (pénteken) 19:00-kor!

Az utolsó Bubamara előadást tekinthetik meg a Turay Ida Színházban.

 

Topolcsányi Laura: BUBAMARA -musical két részben

 

Józsefvárosi West Side Story, avagy: "hídépítő" cigány-magyar zenés játék cigányoknak, magyaroknak és mindenki másnak…

Történet: Egy józsefvárosi gimnázium színjátszói gőzerővel próbálnak a közelgő bemutatóra, amikor a főszereplő lány hirtelen megbetegszik. A szerep kivételes hangot és énektudást igényel. Vivien, a csapat egyik vezéregyénisége merész lépésre szánja el magát.
Sára Bubamara valóban gyönyörűen énekel, de nem tagja az iskola közösségének, sőt, egyáltalán semmilyen iskolába nem jár.

Hogyan válhat el ennyire két testvér sorsa már a kezdetekkor?
Képes-e befogadni a tanulatlan, ámde rendkívül érzékeny és tehetséges lányt egy zárt közösség? Tud-e közéjük hidat verni néhány elszánt pedagógus?

Szerethet-e cigány lány magyar fiút? S ha igen, mit tehet egy márványbőrű szépasszony, egy doktorné, hogy fiát kijózanítsa? És a cigányságában ezerszer megbántott másik édesanyának hol ér véget a türelme?

És Báró, aki egyelőre kétes utakon keresi a boldogulást, beletörődhet-e, hogy Vivien után most másik húgát is elszakítsák tőle ezek a nagyképű fehérbőrűek?

Késpengék villanása és lágy szerelmes sóhajok között végtére is egyetlen kérdés vár válaszra: Tudunk-e, képesek vagyunk-e élni – mi több: szeretetben élni – egymás mellett?

Sára Bubamara, cigánylány: Bódi Barbara

Vivien, a húga: Szilvási Judit

Báró, a bátyja: Kurkó J. Kristóf

Margit, az anyjuk: Szabó Anikó

Cickány, Báró barátja: Boros Zoltán

Zalán, gimnazista: Sövegjártó Áron

Irén, az anyja: Hűvösvölgyi Ildikó (Kossuth-díjas)

Igazgató: Csere László (Jászai Mari-díjas)

Zerge, tornatanár: Győri Péter

Róza, drámatanárnő: Topolcsányi Laura

Jóska, gondnok: Frech Zoltán

Demi, gimnazista: Borbély Krisztina / Bende Kinga

Bambi, gimnazista: Rárósi Anita

Stefi, gimnazista: Germán Lívia

Gagarin, gimnazista: Bácsatyai Gergely

Szenyó, gimnazista: Pásztor Máté

Zeneszerző: Berkes Gábor

Korrepetítor: Félix Györgyi

Koreográfus: Borbély Krisztina

Díszlet: Kovács Yvette Alida

Jelmez: KYDI

Rendező: Kökényessy Ági

 

 

 

 

http://turayidaszinhaz.hu/portfolio/bubamara/ 

Iratkozzon fel hírlevelünkre!