Nézőpontváltó® köszöntők

"A Nézőpontváltó® csapat tevékenysége arra irányul, hogy szemléletváltásra biztasson, és abban praktikusan segítsen. Felhívják a figyelmet arra, hogy az emberek álljanak önmagukhoz másként, mint addig! Vigyázzanak arra a testre, ami az övék! Próbálják az adottságaikból a lehető legtovább a lehető legjobbat kihozni! De ha mindazok ellenére mégis megbetegednének, akkor tudják, kikhez, hova fordulhatnak támogatásért, kik nyújtanak segítő kezet.”

Dr. Borbényi Erika, Szedlacsek Emília és Sári Edina köszöntő üzenete az oldalra látogatóknak.

 

Tovább olvasom

Tényleg a fejükre estek?

A hosszan elhúzódó párkapcsolati probléma, mint egy kezeletlen lelki fekély, kezdetben apróbb, ám folyamatos rossz érzést, állandósuló stressz helyzetet, majd fizikai fájdalmat, végül mentális válságot is okozhat.

 

A szembenézés sajátmagunkkal, a társsal, a kapcsolatunkat felőrlő gondokkal, a részfelelősség vállalása, a kölcsönös, asszertivitásra törekvő kommunikáció kiutat jelenthet a krízisből.

 

Ám, ha egyedül nem megy – márpedig egy kívülálló minden esetben jobban átlátja az egészet -, akkor be kell vonni a gyógyítási folyamatba egy sokat látott-tapasztalt szakembert, aki nemcsak az empátiájával támogat, hanem a megszerzett tudásával is segít.

 

A módszerek sokfélék lehetnek. Ma már mindenki választhat a saját ízlése, értékrendje, világnézete – és pénztárcája szerint.

 

Ha a kapcsolat a végét járja, lehet egyedül sebet nyalogatni, gyógyulni. Ha van még esély és szándék a folytatásra, akkor érdemes a társsal együtt egy párterápián bogozgatni, oldani a gócot.

 

Pillanatnyilag a legdivatosabb megoldás a csoportterápia, ahol nagyszerűen működik a sorstársak egymást segítő, támogató ereje, ahol a közösségben összeadódik, és egymást erősíti az ott megjelentek fejében rejlő tudás, kreativitás, készség, amivel megsokszorozódik az egyén probléma megoldási képessége.

 

Erre az útra lépnek véletlenszerűen A férfiak a fejükre estek című vígjáték különböző korú, különböző okból elhagyott hölgyei, akik eredetileg magánterápiára jelentkeztek, ám a pszichológus rendelőjében egy időpontban találkoznak össze egy adminisztrációs hiba folytán.

 

Mit kezdenek egymással? Mit kezdenek a kialakult helyzettel? Mit kezdenek magukkal a csoportban? Mihez kezd velük a terapeuta és csapata? Mi lesz a szituációt kiváltó férfiak sorsa?

 

Ezekre a kérdésekre ad humoros választ és elgondolkodtató megoldást a Turay Ida Színház sztárszereposztással játszott, fergeteges zenés vígjátéka, amelynek megtekintése magányosoknak, párban élőknek orvosi javallatra nem ajánlott, hanem kötelező!

 

Sári Edina

 

 

Következő előadások:

Ferencvárosi Művelődési Központ
2017. 04. 30. 15.00 óra

Turay Ida Színház Budapest
2017/05/07 15:00;

2017/05/25 19:00

 

Jegyvásárlás:

http://turayidaszinhaz.hu/portfolio/a-ferfiak-a-fejukre-estek/

Egy spanyol darab

A színházrajongók nagy álma, hogy bekukucskálhassanak egy készülő darab próbájára és meglessék a kedvencüket munka közben.

Erre ritkán adódik lehetőség, de ha mégis, akkor is szervezetten, úgynevezett „nyílt próba” keretében, amikor az alkotók általában a színház törzsközönségének kedveskednek azzal, hogy bepillantást engednek a kulisszák mögé.

 

A Pinceszínház nem ilyen eszközzel kalauzol el minket a bársonyfüggöny mögé, hanem azzal, hogy műsorra tűzte az Egy spanyol darab című Yasmina Reza-darabot, amely egy családi összejövetel történetét jeleníti meg sok-sok „őrültspanyolos” beütéssel: humorral, egymás szavába vágással, de ha jól figyelünk, az életre vonatkozó bölcsességeket is kiszűrhetünk a színpadi viszályból.

 

A mű, amit a darabbeli színészek próbálnak, arról szól, hogy Pilar, az idősödve is mutatós egykori szépségszalon-recepciós hölgy meghívja két színésznő lányát és alkoholista tanár vejét, hogy bemutassa nekik vőlegényét, a nála évekkel fiatalabb közös képviselőt.

A családi találkozó szinte kudarcba fullad, a perpatvartól eltekintve mindenki magányosan, elszigetelve, a saját problémáiba burkolva éli meg a délutánt.

 

 

 

Pedig minden szereplő a szeretet apró megnyilvánulásainak jeleit keresve tulajdonképpen egyet akar - az általunk feltételezett spanyol temperamentumnak megfelelően elég erőszakosan: maximális figyelmet a másiktól, a fontosság érzését, nem utolsó sorban a családban elfoglalt első hely szilárd kivívását és megőrzését.

A darabbeli családtagoknak ez nemhogy nem sikerül, hanem egymás torkának esve próbálják túlélni egymást és – saját magukat.

 

A duplacsavaros történetben még egy plusz csavar: a művet játszó színészek a próba közben kilépnek szerepükből és saját életükről, hivatásukról, vívódásaikról is vallanak, amit a színpadon elhelyezett képernyőn mintegy riportszerűen követhetünk.

 

Felröppent a hír, hogy nagy megtiszteltetés érte a Pinceszínházat, mert az éppen Magyarországon reklámfilmet forgató Antonio Banderas menedzsere megkereste a titkárságot azzal, hogy a filmsztár szeretné megtekinteni a csütörtök esti bemutatón az Egy spanyol darab című produkciót…

 

 

… de a hírről rövidesen kiderült, hogy csak április elsejei tréfa, bár a színháznak a Művészet után ez már a második repertoárra tűzött darabja az idei évadban a világhírű francia írónőtől, ami azt mutatja, Banderas ide, Banderas oda, mi igenis szeretjük Yasmin Resa műveit!

 

Yasmina Reza:

Egy spanyol darab

családi vígjáték felnőtteknek

fordította: Bodnár Róbert

FERNAN................................................Kocsó Gábor

PILAR....................................................Vándor Éva

NURIA Pilar lánya.................................Gubik Petra

AURELIA Pilar lánya............................Juhász Réka

MARIANO Aurelia férje.........................Fillár István

Díszlettervező: Khell Csörsz

Jelmeztervező: Velich Rita

Ügyelő-súgó: Pogács Zsuzsa                                                                            

Rendezőasszisztens: Zakar Ági

Rendező: Réthly Attila

 

Játszási időpontok: 2017. április 11.,  május 2., 18.

Jegyvásárlás: http://www.pinceszinhaz.hu/jegyek/jegyvasarlas.html

Sári Edina

Lelket melengető, napsugaras tavasz a koncertteremben

PRÓBATERMI VENDÉGSÉG A NEMZETI FILHARMONIKUSOKNÁL  

A HÁZIGAZDA: SZENTPÁLI ROLAND

 

Április 8-án délután 18.00 órakor a Nemzeti Filharmonikusok Próbatermében a huszadik századi francia zene dominál az együttes kamarabérletének harmadik estjén, kiegészülve a házigazda, a nagyszerű tubaművész–zeneszerző Szentpáli Roland izgalmas hangszer-összeállítású kvartettjével, amely a Melton/Meinl Weston német hangszergyár fennállásának 200. évfordulójára készült, a tulajdonos megrendelésére.

A három miniatűr tétel egy-egy érdekes helyzet–hangulat zenei megjelenítése, második és harmadik tétele például a Pletyka és Az elgurult pirula címet viseli. André Jolivet azért is érdekes figurája a 20. századnak, mert a zenét olyan ősi művészetnek tekintette, amely emberi közösségek és hitének mágikus megnyilvánulása – a koncerten elhangzó Kis szvitje 1941-ben íródott. 

A hárfa, mint szóló- és kamarazenei hangszer főleg Claude Debussy munkásságának köszönhetően nyert polgárjogot a hangverseny-termekben. A francia klasszikus szerző ugyanis számos területen és műfajban bizonyult korszakalkotónak, például a kamarazene, ezen belül a vonósnégyes történetében is új fejezetet nyitott egyetlen, 1893-ban keletkezett kvartettjével.

 

Program:

2017. április 8., szombat, 18.00 óra, Müpa 6. emeleti Próbaterem

André Jolivet Kis szvit

Szentpáli Roland Melton 200

Szentpáli Roland Carmen-fantázia

Debussy Vonósnégyes, op. 10

 

Közreműködnek a Nemzeti Filharmonikusok művészei: Papp Dániel, Bali Gábor hegedű, Balogh Enikő, Kökényessy Zoltán mélyhegedű, Deák György gordonka, Embey-Isztin Zsófia fuvola, piccolo, Móré Irén fuvola

Szentpáli Roland tuba, Sipkay Deborah hárfa, Bizják Dóra zongora

 

 

Következő, saját rendezésű előadás:

2017. április 20. 19.30 óra, Zeneakadémia

 

ROSSINI, RODRIGO ÉS BRAHMS MŰVEI

Rossini A sevillai borbély – nyitány

Joaquín Rodrigo Aranjuezi gitárverseny

Brahms III. szimfónia F-dúr, op. 90

 

Km.: Csáki András gitár

Vezényel: Carlo Montanaro 

 

Mediterrán életérzés – ez hatja át e tavaszi koncert első félidejét, de a másodikban elhangzó szimfónia háromhangos mottójába is hangról hangra kódolt a szabadság–boldogság – vagy ahogy Brahms mondta: „Frei aber froh” – lelkivilága. A Zubin Mehta által felfedezett, a magyar közönség előtt is jól ismert Carlo Montanaro az olasz repertoár egyik keresett előadója, aki 2008-ban Verdi Traviatájával debütált a milánói Scalában, és számos fesztiválon, rangos operajátszó helyszínen nyitott meg évadot, 2011 és 2014 között a varsói Nagy Színház (Teatr Wielki) zeneigazgatójaként dolgozott, az utóbbi hónapokban Seattle-ben, Sydney-ben és Monte Carlóban lépett pódiumra. A műsor egzotikus színfoltja a zenekari gitárzene csúcsának tartott Aranjuezi concerto, amelyet II. Fülöp királyi egyik palotájának kertje ihletett. A hároméves kora óta világtalan Rodrigo – mint vallotta – a magnoliafák illatát, a madarak énekét, a szökőkutak csobogását kívánta kifejezni a zene eszközeivel – aki hallja a művet, bátran elmondhatja, hogy ez érzékletesen sikerült is neki. Persze kell hozzá egy kivételes tehetségű szólista, de ez is adott: Csáki András napjaink egyik legjobb magyar gitárművésze, aki e koncert előtt néhány héttel Vietnámban tart mesterkurzust, és ad szólóestet. Noha Brahms szimfóniája melankolikus harmadik tételével vált halhatatlanná, a nagyszabású mű napfényes-napsugaras világával szabadítja fel a zenehallgató lelkeket immár több mint százharminc esztendeje.

 

 

 

Információ: http://www.filharmonikusok.hu/koncertek/rossini-rodrigo-es-brahms-muvek

Testről és lélekről

Közönségtalálkozót rendez az idén Arany Medve-díjjal jutalmazott Testről és lélekről című film alkotóival az Uránia Nemzeti Filmszínház március 31-én, a 18 órakor kezdődő vetítés után.

Vendégük lesz Enyedi Ildikó, a film rendezője, Borbély Alexandra, a női főszereplő, Mécs Mónika producer és Szalai Károly vágó.

Úton a zene - beavató program gyerekeknek

Folytatódnak az ingyenes koncertek a Nemzeti Filharmonikusok „Úton a zene” című edukációs sorozatában

 

Az együttes művészei március 23-án 9.00 órakor a 112 éves budapesti XVII. kerületi Gregor József Általános Iskolába, majd 14.30 órakor a déli határ mellett lévő Beremendi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolába látogatnak és zenélnek, így mintegy 400 kisdiák ismerkedik a komolyzenével a saját közegében, játékosan, interaktívan, sok-sok vicces magyarázattal.

Beremend elhelyezkedése miatt az iskola növendékei csak ritkán jutnak el igényes hangversenyekre, ezért nagy örömmel várják, hogy találkozhassanak a Nemzeti Filharmonikus Zenekar lelkes művészeivel.  

A programban kora keresztény és reneszánsz dallamok szerepelnek.

Elhangzik Haydn Szerenád, Boccherini Menuette, Mozart Duók – 2 részlet a Varázsfuvola c. operából, Erkel Palotás, Bartók 44 hegedűduó – válogatása (Pánás tánc, Szúnyogtánc, Ugyan édes komámasszony, Dudanóta) és Razek Macskakvartett című művei. A művészek közös éneklést is terveznek az iskola diákjaival, Bartóktól a Megfogtam egy szúnyogot valamint Kodálytól az Esti dalt.  

A koncerten közreműködik Szabó Krisztina, Szegleti Bernadett hegedűn, Lukács Tünde gordonkán és Mohácsi Gyula brácsán.

A sorozat március 30-án folytatódik Isaszegen és Tiszafüreden mintegy 300 tanuló előtt, ahol a Nemzeti Filharmonikusok rézfúvós művészei mutatkoznak be, majd április 11-én Rábacsécsénybe és Csornára viszik a klasszikus zenét.

 

 

Két jubileumi előadás márciusban a Pinceszínházban

SZÉKELY CSABA: BÁNYAVIRÁG

5 éves jubileumi előadás: 2017. március 14. kedd 19.00

 

Mitől ilyen meggyőző a Bányavirág című darab? Vagy talán komédia? Lehet-e egyáltalán
komédiát írni arról, ha egy erdélyi kis faluban bezárják a bányát és a férfiak többsége az
alkoholizmusba és az öngyilkosságba menekül?

Székely Csaba tudja ezt a titkot. Csehovtól, McDonagh-tól, Tamási Árontól tanult. Hősei ismerőseink, helyzeteit szinte magunk is megéltük.

Viszonzatlan szerelem, önpusztítás látható a színpadon, és közben a nézők fennhangon nevetnek.

 

Szereplők:

Kaszás Gergő

Epres Attila

Bozó Andrea

Tóth József

Vándor Éva

 

Rendező:

Csizmadia Tibor

 

Díjak:

- Színikritikusok Díja: legjobb új magyar dráma 2012

- VIDOR Fesztivál:

- Pantalone-díj: A legjobb kamaraszínházi előadás (2012)

- Arlecchino-díj: A legjobb férfialakítás – Kaszás Gergő (2012)

A trilógia 2. része, a Bányavakság és 3. része, a Bányavíz a Szkéné Színházban látható!

 

 

VAJDA ISTVÁN: PEDIG ÉN JÓ ANYA VOLTAM

10 éves jubileumi előadás: 2017. március 23. csütörtök 19.00

 

Pogány Judit a magyar színjátszás egyik legsokoldalúbb és leghitelesebb színésznője.
Számtalanszor megformált már anya szerepeket, ahogyan azonban a Pinceszínházban alakítja az utolsó magyar halálra ítélt édesanyját, az finoman szólva is sokkoló. A döbbenetes őszinteséggel kitárulkozó anya figura megformálása hatalmas lelkierőt, koncentrációt és eszköztelen színpadi jelenlétet igényel.

1979-ben egy brutális kettős gyerekgyilkosság rázta meg Budapestet. Az újságokban az idő tájt a bűnügyi hírek közt vezető helyen szerepelt a budapesti levélkihordóból színházi munkássá lett fiatalember tragikus története.

Az újsághírek alapján indult el a férfi családjához Vajda István, és készített tényfeltáró
riportsorozatot a férfi édesanyjával. A beszélgetésekből évekkel később megrázó erejű

monodrámát írt „A gyilkos anyja” címmel.

A vallomások füzéréből álló darab, a Pedig én jó anya voltam 10 éve folyamatosan a
Pinceszínház műsorán szerepel, már a 100. előadást is túllépve.

Az Örkény Színházzal közös produkciót az ország több büntetés végrehajtási intézetében is eljátszottuk rabok előtt, azt tovább gondolva készítették el a tököli fogvatartottak a fiú szemszögéből a „Süket halál, avagy matt az életnek” című előadásukat.

 

A Pedig én jó anya voltam című produkciót pontosan a 10 évvel ezelőtti bemutató napján tűzzük ünnepi alkalomból műsorra márciusban.

Szereplő: Pogány Judit

Rendező: Anger Zsolt

 

 

A két produkció több alkalommal szerepelt közös estén, egymást követően a Pinceszínház
színpadán.

 

 

 

2017/18-ban is világsztárok a Müpa-ban!

Joyce DiDonato, Eötvös Péter, Juan Diego Flórez, Jonas Kaufmann, Leonidasz Kavakosz és a Lipcsei Gewandhaus Zenekara, Zubin Mehta és a Bécsi Filharmonikusok, Rolando Villazón, Pinchas Zukerman és a Camerata Salzburg – világsztárok, kiváló hazai és nemzetközi alkotók, folytatódó nagy sikerű sorozatok és újdonságok a Müpa 2017/2018-as programjában. A következő évad koncertjeire március 10-től vásárolhatók meg a bérletek.

 

„Rendkívül fontos az a kitüntető figyelem és bizalom, amit a Müpa – Magyarország egyik legismertebb kulturális márkája és legmodernebb kulturális központja – a közönségtől, a szakmától és a művészektől kap immár 12 éve. Ennek egyik legszebb eredménye, hogy az intézmény hűségprogramjához csatlakozók száma átlépte a tízezret. A bizalom meghatározó abban is, hogy a nemzetközi művészeti szcéna legjobbjai érkeznek Budapestre a Müpa kedvéért” – mondja Káel Csaba vezérigazgató, kiemelve, hogy az európai kulturális és kreatív szektorban fontos szerepet betöltő intézmény a 2017/18-as évadra is világsztárokkal, nagyszabású együttműködésekkel és produkciókkal készül.

 

Jonas Kaufmann igazi zenei csemegével tér vissza a Müpába: Wolf Olasz daloskönyvét a kiváló német bel canto szopránnal, Diana Damrauval énekli 2018 februárjában. Juan Diego Flórez Mozart-áriákkal érkezik, Eötvös Péter a bosszú és megbocsátás témáját boncolgató, Senza sangue című operája pedig A kékszakállú herceg várával egy estén kerül színre. Színpadra lép Leonidasz Kavakosz és a Lipcsei Gewandhaus Zenekara, Pinchas Zukerman és a Camerata Salzburg, itt lesz Lars Vogt és a Royal Northern Sinfonia, valamint Piotr Anderszewski és a Skót Kamarazenekar is. Osztrák és magyar művek csendülnek fel Zubin Mehta és a Bécsi Filharmonikusok októberi koncertjén, a német romantika gyöngyszemeivel lép színpadra Kent Nagano és a Hamburgi Filharmónia Zenekara, többek között Sosztakovics és Csajkovszkij műveit szólaltatja meg Riccardo Chailly és a Filarmonica della Scala, a Sanghaji Filharmonikus Zenekar és Muhai Tang pedig Grieg, Beethoven, Tan Dun és Guan Xia kompozícióival érkezik. A régizene műfajában 2018-ban a Müpa olyan kiváló művészeket sorakoztat fel, mint Rolando Villazón, Joyce DiDonato és az Il Pomo d’Oro Zenekar, a Freiburgi Barokk Zenekar, és felcsendül Rameau A gáláns indiák című operája Vashegyi György vezényletével, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar közreműködésével.

 

A Müpa fontosnak tartja, hogy minden szezonban kiemelt figyelmet szenteljen a hazai kulturális szcéna egy-egy kiváló alkotójának: 2017/18-ban az évad művésze Szakcsi Lakatos Béla, míg az évad együttese a Nyíregyházi Cantemus Kórus lesz.

 

Az új évadban is folytatódik a Müpa és a Budapesti Fesztiválzenekar szoros együttműködése, az Európai Hidak sorozat vendége 2017-ben Spanyolország lesz. Az intézmény missziójának fontos része a fiatal tehetségek felfedezése-bemutatása is. Az Európai Hangversenytermek Szervezetével (ECHO) közösen megvalósított Rising Stars program keretében a Müpa jövőre is egy teljes hétvégét szentel a nemzetközi zenei élet legújabb csillagainak.

 

2017/18-ban is különleges könnyűzenei és világzenei koncertek, újcirkusz-produkciók, irodalmi programok, táncelőadások, ifjúsági és gyerekprogramok színesítik majd a kínálatot. A jazz rajongóinak – mások mellett – Branford Marsalis, Dianne Reeves, Szakcsi Lakatos Béla és Chris Potter koncertjével készül a Müpa, ismét lesz New Orleans Swingfesztivál, Jazz Showcase, Jazztavasz, majd visszatér a hazai könnyűzene krémjét felvonultató Hey, June! Továbbra is repertoáron lesznek a Recirquel Újcirkusz Társulat lenyűgöző produkciói, a Müpa világhírű orgonájának rajongói pedig a klasszikus orgonahangversenyek mellett számtalan különleges, műfaji határokat feszegető koncerten hallhatják „a hangszerek királynőjét”. Az opera szerelmeseit – immár 10 éve – Metropolitan-közvetítésekkel várja az intézmény, míg a népszerű irodalmi sorozat, a Literárium – többek között – Závada Péter, Nyáry Krisztián és Kornis Mihály estjeivel folytatódik majd.

 

A Müpa kiemelten fontos küldetésének tekinti, hogy folyamatosan bővítse a gyermekeknek, családoknak és fiataloknak szóló programjai körét. A Matinékoncertek – Szenvedélyek sorozatának részeként az új évadban Fülei Balázs zongoraművész, Kelemen Barnabás hegedűművész, a Talamba Ütőegyüttes és Szabó Dénes karnagy vezetik be az ifjúságot egy-egy hangszer és műfaj varázslatos világába, a Műhelykoncerteken pedig a gyerekek bepillantást nyerhetnek egy mű születésének különleges folyamatába, kulisszatitkaiba.

A zenebarátok idősebb korosztályának idén is műfajilag változatos összeállítással, a Seniorok évada bérlettel kedveskedik az intézmény.

 

A Budapesti Wagner-napok egy évtizedes sikere mára kitüntetett rangú Wagner-kultuszhellyé avatta a Müpát. A New York Times cikke egyenesen a Bayreuthi Ünnepi Játékok mellé emelte a Fischer Ádám művészeti vezetésével megvalósuló Budapesti Wagner-napokat. Évről-évre egyre több néző érkezik Magyarországra kifejezetten azért, hogy a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem páratlan akusztikájú és atmoszférájú terében hallhassa Wagner lenyűgöző műveit. 2018-ban a Budapesti Wagner-napokon debütál a Trisztán és Izoldaa milánói rendező-dramaturg, Cesare Lievi rendezésében, a művet Fischer Ádám vezényli, akárcsak a már nagy sikert aratott, Matthias Oldag-jegyezte Tannhäusert. Ismét látható Kovalik Balázs nagy sikerű rendezése, A bolygó hollandi, az operát ezúttal Marc Albrecht, a Holland Nemzeti Opera karmestere dirigálja.

 

A sajtó képviselői a sajtótájékoztatón a Hello Wood design csoport látványos, fénydobozokból épült installációján tekinthették meg a jövő évad világsztárjainak neveit és megismerkedhettek a Müpa izgalmas fejlesztéseivel: speciális VR-készülékek és 360 fokos videók segítségével nézhettek körbe A kékszakállú herceg vára előadáson és pillanthattak be a Recirquel Újcirkusz Társulat életébe. Káel Csaba vezérigazgató kiemelte: a Müpa számára, ahogy a program összeállításában, úgy a kommunikáció és a marketing területén is rendkívül fontos az új formák felfedezése, az innováció. Ennek elismerése az elmúlt évben kapott több megtisztelő reklámszakmai díj is. "A cél természetesen az, hogy a különleges eszközökkel és digitális tartalmakkal arra inspiráljuk az embereket, hogy koncerteken, előadásokon, hangversenyeken tapasztalják meg, hogy mi is a Müpa. Olyan hely, ahol a művész és a néző is azt érzik: szeretek itt lenni. Ahol a jelenlét és az élmény igazán fontos."  - foglalta össze a vezérigazgató.

 

A Müpa a 2017/18-as évadra 14 különböző sorozattal és bérlettípussal készül. Március 8-tól a Müpa+ hűségprogram ezüst, arany és platina szintű tagjainak biztosít elővásárlási lehetőséget az intézmény, a nagyközönség számára március 10-től lesznek elérhetők a bérletek a Müpa jegypénztáraiban és online, a mupa.hu weboldalon keresztül.

 

Müpa

 

A Müpa Magyarország egyik legismertebb kulturális márkája és egyik legmodernebb kulturális intézménye, mely egyedülálló módon fogja össze a különböző művészeti ágakat: helyet ad komoly‑, kortárs, könnyű-, világzenének és jazznek, operának, újcirkusznak, táncnak, irodalomnak, filmnek egyaránt.

 

A Müpát 2005-ben azért hívták életre, hogy a fenti műfajok széles és igen változatos közönsége számára magas színvonalú, minőségi kulturális eseményeket nyújtson. Az intézmény alapvető feladata – a hazai és európai művészeti hagyományok tiszteletben tartásával – az új irányok és irányzatok bemutatása és közérthetővé tétele, úgy az ínyenc, mint a szélesebb közönség számára is befogadható, magas szintű élmény megteremtése.

 

A Müpa a hazai és nemzetközi élvonalba tartozó művészek előadásain túl új művek létrehozását kezdeményezi és támogatja. Kiemelt szerepet játszik a nemzetközi kulturális kapcsolatok ápolásában, a hazai kulturális célok megvalósításában, illetve a magyar előadóművészek nemzetközi megismertetésében. Tevékenysége nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a jövő nemzedékének fiataljai is egyre szélesebb körben váljanak tudatos kultúrafogyasztó felnőttekké. Mindezt inspiráló, párbeszédet generáló, kérdéseket felvető művészeti eseményekkel és szolgáltatásokkal, az élményre, kreativitásra és interakcióra építő újszerű programok bemutatásával teszi.

 

 

 

További információ: sajto@mupa.hu

Régizene új hullámon Vácott

A váci születésű kiváló hegedűművész, a zeneakadémiai tanár Ábrahám Márta 2017. február 25-én 19 órakor a Váci Dunakanyar Színházban ad komolyzenei koncertet kamarazenekarával, az Ábrahám Consorttal.

A zenekar művészi hitvallása egy olyan régizene-felfogást körvonalaz, mely a mai, historikusnak nevezett előadói szokásokat alapjaiban kérdőjelezi meg. Kizárólag a szubjektív megéléssel elsajátított tradíciók ápolását tekintik feladatuknak, megközelítésük sok esetben szokatlan interpretációkat és különleges, egyéni hangzásvilágot eredményez, mely sok szempontból túlmutat a régizene jelenlegi előadói gyakorlatán.

A zenekar a XVIII. századi kis udvari zenekarokhoz hasonló létszámban és összeállításban – természetesen az előadandó mű hangszereléséhez igazodva vendégmuzsikusok bevonásával – játszik. De nem egy letűnt, a kosztümös filmekben szépelegve megidézett világ hangzó kulisszáit szeretnék újraépíteni, az Ábrahám Consort a mai zeneszerzők számára is inspiráló formációvá szeretne válni.

Műsorukba a barokk zene legszebb műveiből válogattak, koncertjükön a népszerű zenekari darabok mellett két versenymű is elhangzik, Vivaldi ritkán játszott, rendkívül virtuóz Esz-dúr ” La tempesta di mare” és J. S. Bach g-moll hegedűversenye.

 

Műsor:


1. rész

J.S.Bach: C-dúr zenekari szvit BWV 1066

A. Vivaldi: Esz-dúr hegedűverseny (La tempesta di mare)

H. Purcell: Pavane és Chachonne


2. rész

J.S.Bach: g-moll hegedűverseny BWV 1056

G.F.Handel: g-moll Concerto grosso  Op.6 no.6

 

 

 

Jegyvásárlás: online jegyfoglalás

Szerelmünk, Shakespeare! - főhajtás a zseniális drámaíró előtt

Szirtes Tamás ajánlója:

"A Madách Színház rendkívüli rendezvénysorozatra készül.

Fesztivált rendezünk, amely főhajtás William Shakespeare előtt. Az előtt a szerző előtt, aki talán a legnagyobb hatást gyakorolta a világ színjátszására, és a magyar színházművészetre.

Színészek, rendezők és színházi alkotók pályájának csúcspontjai kapcsolódnak
Shakespeare műveihez. Egy ország színjátszásának színvonala pontosan lemérhető darabjainak előadásain.

Hatalmas inspirációt gyakorol a társművészetekre, a zenére, táncra, képzőművészetre.

A mi fesztiválunkat a közös szenvedély hozta létre.

A rendezvénysorozatban szereplő kiváló előadók és alkotók örömmel és az első szóra vállalták, hogy bemutatják műveiket, vagy mesélnek arról a különleges kapcsolatról, ami William Shakespeare-hez köti őket.
Sok nagyszerű, eredeti gondolkodású művész, sok érdekes, sajátos előadás.
Színes tükör, amiben egyetemi hallgatók és alternatív színházi alkotók művei ugyanúgy helyet kapnak, mint a zene és a tánc, vagy Shakespeare-tudósok előadásai.

Kérjük, fogadják szeretettel és tekintsenek a rendezvénysorozatra úgy, mint a Madách Színház másik arcára, amit ugyanolyan elkötelezettséggel nyújtunk át Önöknek, mint a zenés programunkat.

Barátsággal:


Szirtes Tamás"

 

PROGRAMOK

 

Legendás színészek – legendás szerepek” – Fotókiállítás

Shakespeare a Madách Színházban 1962-1988 között


  1. június 9-én kiállítás nyílik a Tolnay Szalon kiállítótermében Keleti Éva fotóiból, amelyeket a Madách Színház legendás Shakespeare- előadásairól készített.

A Madách Színház évtizedeken át Budapest vezető prózai színháza volt. Ádám Ottó, Vámos László, Kerényi Imre, Szirtes Tamás rendezői teljesítményei és csodálatos színészek alakításai jelentették a ’60-70-80-as évek Madách Színházát. Gábor Miklós és Huszti Péter Hamlet-je, Bessenyei Ferenc Othello-ja, Huszti Péter Jago-ja és Lear-je, vagy Sztankay István, Schütz Ila, Gyabronka József a Lóvátett lovagokban, és még sok jeles művész alakításai, művészi pályák fénypontjai.

A tárlat tisztelgés az alkotók és Shakespeare zsenije előtt.

A kiállítás 2017. június 9.- július 16. között tekinthető meg,

 

 

Az én Shakespeare-em

Mit jelent nekünk Shakespeare? A csoda, a mérce, az örök kihívás. Mióta színház szól magyar nyelven, nem élhetünk nélküle. Varázslatos drámák írója és minden idők talán legnagyszerűbb színházcsinálója. Nagy művész és sikeres üzletember.

Neves színházművészek, műfordítók és gondolkodók mesélnek saját Shakespeare-jükről csak egy-egy estén: Bocsárdi László, Cserhalmi György, Gálffi László, Hegedűs D. Géza, Kállay Géza, Kerényi Imre, László Zsolt, Nádasdy Ádám, Stohl András, Szikora János, Szirtes Tamás, Takács Ferenc, Zsámbéki Gábor és Zsótér Sándor. A Tolnay Szalonban zajló beszélgetéseket Bálint András, Bárdos András,

Krizsó Szilvia és Veiszer Alinda vezeti.

A beszélgetéseket követően egy-egy világhírű Shakespeare-film kerül vetítésre.

Időpontok: június 14., 15., 16., 17., 19., 20., 21., 22., 25., 28., 29. július 4., 5., 6.

Helyszín: Tolnay Szalon

 

 

Június 14. – Nádasdy Ádám

Nyelvészprofesszor, költő, műfordító, nagyritkán magyarnóta énekes, a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia tagja. Műfordítóként Shakespeare mellett fordított többek között G. B. Shaw-t, Oscar Wilde-ot és Dante Isteni Színjátékát. Több verseskötete jelent meg, a legújabb ("Nyírj a hajamba") 2017 februárjában. A Magyar Narancsban Modern Talking címmel nyelvi ismeretterjesztő cikksorozatot írt. Shakespeare-fordításait jelenleg is több magyar nyelvű színház játssza.

Szeretem, ha a néző egy Shakespeare-darab közben, a színházban ülve érzi, hogy az most egy Shakespeare-darab. Persze az is fontos, hogy átjöjjön, hogy mit akarnak a szereplők, hogy mikor komikus, fanyar vagy ironikus a szöveg, ahhoz meg - hiába minden - mai nyelv kell.” (N. Á.)

A műfordítás valahogy romlékonyabb anyagból van, mint az eredeti – idézi Somlyó Györgyöt egy nyilatkozatában. Erről a romlékony anyagról és változatairól mesél nekünk: Shakespeare fordítás történet a Lear példáján.

 

Film: Peter Brook: Hamlet (2001)

 

 

Június 15. – Kállay Géza

Irodalomtörténész, nyelvész, nyelvfilozófus,
író, az ELTE Angol-Amerikai Intézetének professzora, a Kaliforniai Egyetem volt vendég-oktatója, Shakespeare korának, színházának és műveinek kutatója és tanára.

Korábban az ELTE Angol-Amerikai Intézetének igazgatója volt, jelenleg az ELTE Irodalom-tudományi Doktori Iskola Tanácsának tagja. 1996 óta a Liget Irodalmi Műhely munkatársa; a Liget folyóiratban közel száz cikket publikált, és 11 könyve jelent már meg a Műhely gondozásában.

Legutóbbi hosszabb munkája Shakespeare Macbethjének fordítása jegyzetekkel.

 

Előadásának címe: Shakespeare és az Idegen: a zsidó, a mór és a vadember

Ha Shakespeare munkásságát a korabeli mércével mérjük, minden jel arra mutat, hogy nem mindenki fölé magasodó szerzőről van szó. Inkább arról, hogy Shakespeare remekül beleillett a csapatába; egy volt a nagyon jók között.” (K. G.)

 

Film: Peter Greenaway: Prospero könyvei (1991)

 

 

Június 16. – Kerényi Imre

Rendező, színigazgató, egyetemi tanár, politikus, publicista. A Színház- és Filmművészeti Főiskola elvégzése után a Madách Színházhoz szerződött. Néhány év szolnoki színigazgatás után a Nemzeti Színház tagja, majd visszatért a Madách Színházba, amelynek másfél évtizedig igazgató-művészeti vezetője volt.

1968-tól tanít a Színház- és Filmművészeti Főiskolán / Egyetemen. Shakespeare egész pálya-futásán végigkíséri rendezőként éppúgy, mint tanárként. Máig emlékezetesek a Várszínház királydráma-ciklusának produkciói, illetve ezek

előjátékaként a János király Dürrenmatt-féle átiratának főiskolai vizsgaelőadása, ami ugyancsak a Várszínház repertoárjára került.

Ezért az V. Henrik számunkra a Jan Kott-i értelmezés felől közelíthető meg:
a hatalom »nagymechanizmusáról« szól. A hatalomért való marakodás modellje teátrumban játszódik. Ezért kell teátrális eszközökkel megvalósítani. Ez indokolja az előadás stílusát.
” (K. I.)

 

Film: K. Branagh: V. Henrik (1989)

 

 

Június 17. – Cserhalmi György

Színész, rendező, a Nemzet Színésze. Pályája első felében több vidéki színházban játszott. A Katona József Színház, majd az Új Színház alapító tagja. 2010-ben Székesfehérvárra, a Vörösmarty Színházba szerződött. Több mint kétszáz filmben játszott. A Színházi adattárban 14 Shakespeare-bemutatónál találjuk a nevét. Két – a színházi legendáriumban máig élő – Hamlet címszereplője. A Sándor János által rendezett produkcióban (Debrecen, 1976.) látványosan szakított az általa „lefúrt lábú színészetnek” nevezett játékstílussal. A második, a Bódy–Szikora páros rendezte győri előadás (1981.). Ő játszotta a Katona József Színház Székely Gábor rendezte Coriolanusának címszerepét.

Shakespeare furcsa szerző volt. Petőfi azt mondta róla, hogy ő a Teremtés fele. Én meg, mint színész eltáthatom a szám, és az jön belőle, amit megírt. Hazudós szerző. […] Minden sorában ott érzem a nagy ravaszt. Tévedhetetlen életösztön mozgatta, és engem is megtanít, hogyan kell gondolkodni a világban.” (Cs. Gy.)

 

Film: L. Olivier: Hamlet (1948)

 

 

Június 19. – Hegedűs D. Géza

Színész, rendező, egyetemi docens, a Színház- és Filmművészeti Egyetem rektorhelyettese.

1975-től tagja a Vígszínháznak, ez a színház, ez a társulat színészi otthona. Itt játszotta Buckingham herceget a III. Richárdban, Prosperót A viharban, Kentet a Lear királyban és Julius Caesart is. Ez utóbbiért 2013-ban övé lett az év legjobb Shakespeare-alakításáért járó Gábor Miklós-díj.

Címszereplő diákjai Athéni Timon előadásában, és három szerepet játszik a Nemzeti Színház III. Richárdjában, amelyet tanítványa, ifj. Vidnyánszky Attila rendezett. Nemcsak színész, de – néha úgy tűnik – aggályosan pontos és figyelmes filológus és dramaturg is. Ki venné észre akár nézőként, akár olvasóként, hogy Julius Caesar esetére a Hamletben kétszer is hivatkoznak?

Ezek a művek a humanitás létformáinak gazdagságát rejtik magukban. Olyan élmény számomra Shakespeare-rel foglalkozni, mintha kortárs szerzőről lenne szó. Valami olyasmit képes megragadni, ami nem süllyed bele a hétköznapiságba, hanem sokkal alapvetőbb emberi kérdéseket vet föl.” (H. D. G.)

 

Film: J. L. Mankiewicz: Julius Caesar (1953)

 

 

Június 20. Zsótér Sándor

Rendező, színész, végzettsége szerint dramaturg, a Színház- és Filmművészeti Egyetem docense. Első Shakespeare-rendezése a Titus Andronicus (1991) volt, a második (átirat a Lamb testvérek meséje alapján) a Zalaszentivánéji álom, 1993-ban.

Ahogy azóta sok dráma színpadra állításakor, e kísérletező kedvű előadásban is merész szabadsággal kezelte a szöveget, alakította át és értelmezte az eredeti művet. 1993 óta rendezte többek között a Hamletet, a Lear királyt (háromszor is), A velencei kalmárt, a III. Richárdot, a IV. Henriket (Falstaff) és a kevésbé népszerű Periclest és Athéni Timont.

Britten Szentivánéji álom című operája az első POSzT nagy sikere volt. Egyetemi diákjainak 2013-as Hamletje vizsgaprodukcióból önálló életre kelt, számos előadást és fesztiválmeghívást megért.

Azt tapasztalom, hogy a sokadik Shakespeare-rendezésem után konzervatívabb lettem, megpróbálok ahhoz ragaszkodni, abból kiindulni, ami le van írva. Korábban nem annyira hittem a szövegben, inkább a képekre koncentráltam…” (Zs. S.)

 

Film: Fehér György: III. Richárd (1973)

 

 

Június 21. – Stohl András

 

Színész, televíziós műsorvezető. A főiskola elvégzése után pályáját a Katona József színházban kezdte, 2003 és 2013 között a Nemzeti Színház meghatározó színésze, 2013-tól a Vígszínház tagja.

Mintha ő hívná a Shakespeare-szerepeket, pedig úgy véli: „…nem mi határozzuk el a dolgokat, hanem az, aki hív minket.”

Legutóbbi Shakespeare-szerepe (a 2016-ban bemutatott produkciót műsoron tartja a Pesti Színház) A velencei kalmár Antonioja; a legelső, Sebastian, Viola ikertestvére, 1989-ben, a Katona József Színház Vízkereszt-előadásában.

Igazán sokszínű Shakespeare-repertoárt tudhat magáénak: Petruchiótól (A makrancos hölgy) Titus Andronicuson és Macbethen át a Julius Caesar Marcus Antoniusáig. Jelenleg a Vígszínházban próbálja a drámairodalom leghíresebb átváltozását: a mesteremberből szamárrá változó Alapot (Arany János fordításában Zuboly) a Szentivánéji álomban.

 

Illeszd a szót a cselekvéshez, mondja Shakespeare, és ez sokat segít. A jó darab adja magát.”  (S. A.)

 Film: Michael Radford: A velencei kalmár (2006)

 

 

Június 22. – Szirtes Tamás

Szirtes Tamás Kossuth-díjas és Jászai Mari-díjas színházi rendező, színigazgató, egyetemi tanár, 2004-től a Madách Színház igazgatója. Elköteleződése Shakespeare iránt több évtizedes, jó néhány művét rendezte (Hamlet, Lóvátett lovagok, Sok hűhó semmiért, A makrancos hölgy, Vízkereszt, vagy amit akartok, Szeget szeggel, Tévedések vígjátéka, Ahogy tetszik).

Nagyon szeretem azt a Dumas idézetet, hogy „Isten után Shakespeare teremtette a legtöbbet”. Az én rendezői pályámnak legnagyobb hatású szerzője vitathatatlanul Ő. Benne találtam meg mindazt, ami a színházban számomra varázslatos. Csodálatos történetek, dinamikus, filmszerű cselekményvezetés, mély tudás az emberi természetről, és természetesen a katarzis.” (Sz. T.)

Film: K. Branagh: Lóvá tett lovagok (2000)

 

 

Június 25.László Zsolt

Színész. A főiskola után a Radnóti Színházban kezdett, az Új Színház alapító tagja, később egy szabadúszó időszak után a Nemzeti Színház, a székesfehérvári Vörösmarty Színház, azután ismét a Radnóti Színház következett.

Hamletet kétszer játszotta: 1996-ban, az Új Színházban, majd 2015-ben Székesfehérváron ismét övé volt a szerep. 2016-ban a Radnóti színházbeli Lear királyáért elnyerte a POSZT legjobb férfi főszereplőnek járó díját. Huszonnyolc év alatt ez az alakítás volt tizenharmadik Shakespeare-szerepe.

 

A darabbal régi a kapcsolatom, mert a főiskolán másodévben egy félévig foglalkoztunk több Shakespeare-művel, köztük a Learrel. Az órákon jeleneteket készítettünk belőle, és már akkor éreztem, hogy egyszer el kéne játszanom a címszerepet. Egy másik meghatározó élmény is ért ekkoriban a Lear királlyal kapcsolatban: az osztályfőnökünkkel megnéztük a főiskolán Peter Brook Lear-filmjét…”  (L. Zs.)

Film: Brook: Lear király (1971)

 

 

Június 28. – Takács Ferenc

Irodalomtörténész, műfordító, kritikus, író, az ELTE Anglisztikai Tanszékének docense, a Magyarországi James Joyce Társaság elnöke, és – többek között – James Joyce és T. S. Eliot műveinek kutatója, ismerője és megismertetője.

Itt és most azonban nem Joyce vagy Eliot, hanem Shakespeare és színház, Shakespeare, akiről jó néhány esszét és tanulmányt írt, és a színház, amivel kapcsolatban ezt nyilatkozta egyszer: „Valószínűleg pályatévesztett színész vagyok igazából”. 1994-ben a Katona József Színház Stoppard-előadásában övé volt a Hamletből idézett mondat: „Rosencrantz and Guildenstern are dead.”

 

Amíg Shakespeare élt, színésztársai, üzleti partnerei, nyomdászai, arisztokrata patrónusai, közrendű ivócimborái, ismerősei és barátai, szállásadói, suszterei és szabói közül egyetlenegy sem akadt, aki akárcsak gyanút fogott volna, hogy valami nem stimmel, hogy Shakespeare nem a maga színdarabjait, […] állítja színpadra a sajátjaként.” (T. F.)


Film: Loncraine: III. Richard (1995)

 

 

Június 29. – Szikora János

Rendező, színházigazgató, drámaíró, díszlet-tervező, filmszínész. Joghallgatóként avantgárd színházi alkotócsoportot szervezett. A legendák ködébe vész a díszlet elégése miatt (?) kevesek által látott, Bódy Gáborral közösen rendezett Hamletje, melyben a címszereplő Cserhalmi György volt. A tragédiát 2 éve ismét színpadra állította Székesfehérváron, ezúttal László Zsolttal a címszerepben.

További fontosabb Shakespeare rendezései: a Romeo és Júlia Miskolcon, Debrecenben – Bertók Lajossal – a Magyarországon ritkán játszott Pericles és a szolnoki Szentivánéji álom.

 

A színház vajon nem az egyik legősibb wellness? Ezt tudták már az ősi görögök, akik a tragédiák közé szatírjátékokat csempésztek, és tudta Shakespeare is, akinek volt gondja rá, hogy drámái közben a nézők egy kicsit lazíthassanak: ha igazán meg akarta ríkatni őket, előbb megengedte nekik, hogy nevessenek.” (Sz. J.)

 

Film: Zeffirelli: Romeo és Júlia (1968)

 

 

Július 4. – Zsámbéki Gábor

Rendező, a kaposvári Csiky Gergely Színház és a budapesti Katona József Színház volt igazgatója, a Színház- és Filmművészeti Egyetem emeritus professzora, a Katona József Színház alapító tagja, a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia tagja, az Európai Színházi Unió volt elnöke, a színházi kritikusok életműdíjasa. Megkerülhetetlen alkotó és tanár, színészek és rendezők visszatérő hivatkozási alapja:
így tanulták a Főiskolán / Egyetemen Zsámbéki Gábortól.

A Színházi adattárban 13 Shakespeare bemutatója szerepel Kaposvártól a Nemzeti Színházon át a Katonáig.

 

A színházban mindig van elég gyúanyag. Ha nem butítják el mesterségesen, kellemetlen, szókimondó bírája tud lenni a társadalom minden torz jelenségének. Mindennapjaikban nem túl bátor színházi emberek vakmerő igazsághirdetőkké tudnak válni a színház levegőjétől.” (Zs. G.)

 

Film: Akira Kuroszava: Véres trón /Macbeth/ (1957)

 

 

Július 5.Gálffi László

Színész, rendező, egyetemi docens. 1975-ben diplomázott a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, majd Várkonyi Zoltán hívására a Vígszínházhoz szerződött. 1999-ben vált meg első színházától, 2004-től az Örkény Színház tagja. Érdekes, igényes színházi vállalkozások létrehozója, résztvevője, izgalmas, ellent-mondásos figurák életre keltője Arthur Rimbaud-tól és a – korának legnagyobb angol Shakespeare színésze – Edmund Keantől, a Shakespeare-kortárs Christopher Marlowe II. Edwardján át Shakespeare alakjaiig: II. Richárdig, az Othello Jagójáig, A vihar Prosperójáig.

 

Ez utóbbiról így beszélt 2012-ben:

„[…] a végén tényleg nem a halál közelít, hanem Prospero visszaveszi a trónt, és nyilván megint ugyanúgy elszúrja a dolgot, hiszen rossz uralkodó volt,
»az államügyek«  nem érdekelték soha. És szerintem már az első héten legszívesebben visszatérne a szigetre
.” (G. L.)

 

Film: Franco Zeffirelli: A makrancos hölgy (1967)

 

 

Július 6. – Bocsárdi László

Rendező, a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház és a Reflex Nemzetközi Színházi Fesztivál igazgatója, többszörös UNITER-díjas (a Román Színházi Szövetség nagy nemzetközi tekintélyű szakmai díja). Sepsiszentgyörgyi Shakespeare-ciklusával, román nyelvű, magyarországi és külföldi rendezéseivel a magyar Shakespeare színjátszás egyik meghatározó rendezője.

Mindig szembesülnöm kell azzal is, hogy a magyar nyelv például a némethez viszonyítva kevésbé alkalmas a drámai szöveg visszaadására. A román nyelv nyersebb, közelebb áll a színházhoz. A magyar rendkívül gazdag, sokszor úgy érzem, túl gazdag nyelv a színpadon történő fogalmazáshoz. Azt a divatos megoldást, hogy az érthetőség, a könnyebben mondhatóság érdekében az újonnan létrehozott szöveg a mai hétköznapi beszédhez túlzottan legyen hasonlatos, Shakespeare esetében tévedésnek tartom.” (B. L.)

 

Film: Globe Színház / T. Sharrock: Ahogy tetszik (2010)

 

 

Az én Shakespeare-em - Beszélgetőtársak

 

Bálint András

Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész, 1985-2016 között a Radnóti Miklós Színház igazgatója volt. 1965-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, 1985 óta tanít is ott. Színészként számos szerepet játszott Shakespeare-művekben, mint a III. Richárd, Athéni Timon, Julius Ceasar, Sok hűhó semmiért, Vízkereszt vagy amit akartok, Szeget szeggel, Lear király, Ahogy tetszik. Az én Shakespeare-em sorozatban saját színpadi élményeiből is merítve kérdezi vendégeit.

 

Bárdos András

Bárdos Pál író, dramaturg és Fenákel Judit író gyermekeként született. Egyetemi tanulmányait az ELTE magyar-történelem szakán végzett 1988-ban, majd a MÚOSZ újságíró-iskolájában tanult. A Magyar Rádió sportosztályán kezdte pályafutását, majd dolgozott a MTV, az RTL Klub és a TV2 hírműsoraiban is. 1995 óta tanít a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. 2003-ban szerezte meg a doktori fokozatát (DLA). Szakterülete a film- és videoművészet, kutatási témái: a magyar nyelv a médiában - új magyar médianyelv, a valóság képi megjelenítése a faktuális médiában és az elektronikus kommunikáció.

 

Krizsó Szilvia

Újságíró, riporter, televíziós műsorvezető. Színésznő szeretett volna lenni, de a Budapesti Közgazdaság-tudományi Egyetemen szerzett diplomát, és banktisztviselő lett. 1998-ban megnyerte az MTV Riporter kerestetik! vetélkedőjét, és pályát módosított. A nevéhez fűződik a MTV Az Este című műsorának legnézettebb időszaka, amikor a műsor a Pulitzer-emlékdíjat is elnyerte. Februártól az ATV-n lesz látható Krizshow című, a Centrál Színházban felvett műsora.

 

Veiszer Alinda

Televíziós műsorvezető, újságíró. A MTV Záróra című műsorát az ő interjúi tették népszerűvé és idősávjában igen nézetté. Jelenleg a Hír TV-n Alinda címmel készít műsort, amelyben minden nap rendkívül érdekes témákat és személyeket mutat be. A szakmai hívnevét elsősorban annak köszönheti, hogy újra divatba hozta az alaposan felkészülő műsorvezető típusát.

 

 

Shakespeare, ahogy nekünk tetszik - táncfantázia

Az alkotók szerint Shakespeare műveit táncművészetben megjeleníteni eddig talán csak Seregi Lászlónak sikerült igazán. A drámaíró örök érvényű gondolataiból merítve a fiatal koreográfusok mégis úgy döntöttek, hogy három Shakespeare-dráma esszenciáját álmodják színpadra modern táncban elmesélve, a Madách Színház tánckarának előadásában. Hiszen a Szerelem, a Létezés összetettségének, 400 éves igazságaira ma is rátalálhatunk magunkban, csakúgy, mint a Szentivánéji álom, a Rómeó és Júlia, valamint a Csókolj meg, Katám! halhatatlan szereplői…

 

Koreográfus: Molnár Ferenc, Tihanyi Ákos és Velekei László

Szólót énekel: Ekanem Bálint

 

Időpontok: 2017. június 12, 13, 24.

Helyszín: Madách Stúdió.

 

 

Shakespeare mesék gyerekeknek

Charles és Mary Lamb a XIX. század elején gyermekeknek szóló mesékké szelídítették Shakespeare 20 színművét. Ezek közül kettőt kelt életre a Nagyszínpadon a SZFE két tehetséges rendező-szakos hallgatója, Szilágyi Bálint és Markó Róbert, a Madách Színház fiatal színészeivel.

Osztályvezető tanár: Csizmadia Tibor

Az előadást 8 éves kortól ajánljuk. A két mese két egyfelvonásosként kerül színre.

 

Időpontjai: 2017. június 17, 18.

Helyszín: Madách Színház Nagyszínpad

 

 

Szentivánéji álom

Egy őrült éjszaka. Ahol az álom valósággá, pontosabban a valóság álommá válik. Egy szerelmespár megszökik a király udvarából. Nyomukban egy másik pár. Két tündér összeveszik. Egy bohóc szamárrá változik. A pipacs nedvétől mindenki szerelembe esik. Csak nem abba, akibe kéne. Kergetőzés az erdőben. Kifulladásig. Tündérek, állatok, emberek és bábok különös találkozása a színpadon.

Rendező: Szilágyi Bálint

 

 

Makrancos Kata

Kata, a makrancos hölgy egy gazdag olasz úr legnagyobb lánya volt. Olyan fékezhetetlen szellemű, olyan vad és indulatos, kotnyeles és csípős nyelvű lány volt, hogy az egész városban nem ismerték más néven, csak Makrancos Katának. Lehetetlennek látszott, hogy valaha is akadjon olyan ember, aki feleségül merje venni ezt a lányt. Mígnem egy napon bekopogtatott Katáék házába egy rejtélyes idegen…

Rendező: Markó Róbert

 

 

Shakespeare szonettek 

„Minden kezdet merész”

A fiatal Shakespeare! - A SZFE hallgatóinak előadása.

 

A klasszikus szonett lírai forma. Hajdanában megpendültek a húrok a lanton, és a költő énekelte a verseket. Shakespeare szonettjei lírába rejtett drámák. A nagy drámaköltő több mint három tucat megvalósult drámát írt, s e művekben elrejtve, ott zeng összetéveszthetetlen lírája is. Míg legnagyobb lírai vállalkozása, a "Szonettek könyve" szüntelen drámai magasfeszültségben izzik. Ki mondhatná meg, hogy a Szabó T. Anna által fordított, magyarul felragyogó költeményekben Shakespeare hány meg nem valósult drámát temetett el? Talán a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói választ találnak erre.

 

Shakespeare Szonettjeinek az utóbbi hetven évben nem készült új, teljes fordítása. Ez részben a klasszikussá érett Szabó Lőrinc fordításnak köszönhető, részben pedig az anyag nagyságának, nehézségének tulajdonítható.

Nagy örömünkre, Szabó T. Anna, a kortárs költészet egyik jelentős alakja, a Shakespeare Szonettek újrafordításán dolgozik. Ez igazi szerencse számunkra, hiszen minden fordítás, az adott mű sajátos értelmezését is adja anya-nyelvünkön: a fordító - akár a színész a szerepnek - eleven, friss hangot ad a költőnek, azonosul a személyiségével, a gondolataival, a fantáziájával, és új meg új rétegeit fedezi fel és mutatja meg Shakespeare Szonettjeinek. Ezt a nyelvi, szellemi, költői gazdagságot teszik élővé, avatják maivá a Színház- és Filmművészeti Egyetem másodéves hallgatói.”


Szerkesztette és rendezte: Hegedűs D. Géza

 

Időpont: 2017. június 26.

Helyszín: Madách Stúdió

 

 

Ahogy tetszik

„Minden kezdet merész”

A fiatal Shakespeare! - A SZFE hallgatóinak előadása.

Meneküljünk innen! Miért? Hova? Maradjunk itt! Miért? Minek? Szerelmes vagyok, bolond vagyok, kiábrándult vagyok, játékra vágyom, a természetre vágyom, őszinteségre vágyom, félek egyedül, félek, hogy egyedül maradok, nem szeretem, ha hazudnak nekem, nem szeretem, ahogy a világ működni látszik, ki akarok szállni a mókuskerékből, szeretném, ha velem jönnél.

Ha velem jönnél az ardennesi erdőbe.

 

Ezt, vagy legalábbis ehhez hasonló életérzést próbál színpadra fogalmazni a fiatal alkotócsapat és Színművészeti Egyetem harmadéves színészosztálya.  

 

Szabó Lőrinc fordítása alapján a szövegkönyvet készítette: Vecsei H. Miklós

Rendező: ifj. Vidnyánszky Attila.

 

Időpont: 2017. július 1.

Helyszín: Madách Stúdió

 

 

Költő- és dalverseny
Megzenésített szonettek, amiket Shakespeare nem írt meg

 

Shakespeare szonettjei olyan témákról szólnak, mint szépség, szerelem, az idő múlása és költészet.

 

Jordán Tamás, az egykori Merlin színházi Dalnokverseny házigazdája a meghívott költőktől és zeneszerzőktől ezúttal ebben a szigorúan kötött formában kér jól ismert Shakespeare dráma hőseinek gondolatait és érzelmeit megéneklő, a helyszínen megírandó és megzenésítendő műveket.

 

Közben szó fordul versről, zenéről, rímekről és

jambusokról – és Shakespeare-ről.

A versenyben résztvevő költők: Nádasdy Ádám, Szabó T. Anna és Várady Szabolcs.

Zeneszerzők: Darvas Ferenc, Kocsák Tibor és Sebő Ferenc.

Vezeti: Jordán Tamás, beszélgetőtárs: Spiró György.

 

Időpont: 2017. június 18.

Helyszín: Madách Stúdió

 

 

hamlet.ws

William Shakespeare Hamletje Nádasdy Ádám fordításában, vendégszövegekkel.

 

Az idő kificamodott. Hamlet konzervatív fiatal, hisz a család egységében, a szó igazságában, a barátságban, a szerelemben és Istenben. Nem ismeri a veszteség érzését, a reménytelenséget és az önállóság felelősségét sem.

A színház megszokott körülményei hiányoznak – nincs díszlet, jelmez, színpad, függöny. A csupasz játéktérben három színész adja elő a Művet, a szerepeket váltogatják – mindenki játszik mindenkit és játszótársnak tekintik az őket körbeülő nézőket.

 

A legtöbb jelenetben legföljebb három szereplő között alakul ki drámai szituáció, ez volna a praktikus, s íme a filozófiai magyarázat: a lélek, a szellem és a szív hármas egysége.” (az Alkotók)

 

Az idén 10 éves előadást sokfelé játszották már itthon és külföldön, mindenfajta terekben: kultúrházban és színházban, iskolai tanteremben és szecessziós díszteremben – nem a téren múlik, ha az előadás üzenete világos…

 

Előadják: Gyabronka József, Nagy Zsolt, Rába Roland

Rendezte: Schilling Árpád

 

Időpont: 2017. június 23., és július 12.

Helyszín: Madách Stúdió

 

 

 

Ónodi Eszter és a WH zenekar koncertje

 

WH formáció a mai zenei világba emeli Shakespeare szonettjeit és dalait.

A megnevezés egy monogramot takar: Shakespeare nyomta-tásban megjelent szo-nettjeit egy titokzatos Mr. W. H.-nak ajánlotta, kinek kiléte – akárcsak a szonettek tartalma – mindmáig viták tárgyát képezi.

 

Ami biztos, hogy a versekből izgalmas és friss zenei feldolgozások születtek, ezúttal újra Ónodi Eszter vendég-szereplésével.

 

Dagadu Veronika Sena – ének, Ónodi Eszter – ének, Márkos Albert – cselló, Gryllus Samu – basszusgitár, G. Szabó Hunor – dobok, basszusgitár és Varga Vince – mozgókép.

 

Időpont: 2017. június 27.

Helyszín: Madách Stúdió

 

 

#Shakespeare LIVE 

Hajdu István és Magyar Attila az elmúlt 20 év alatt számos egyedi előadást hoztak létre és játszották nagy sikerrel. Feldolgozták már Katona József Bánk Bánját, Csokonai Karnyó-néját, Shakespeare Szeget szeggel című művét. Jel-lemzően modern, inter-aktív, improvizatív, néha már performansz jellegű produkciók ezek, amiket a nézők az előadás alatt is formálnak. A közönségnek beavatott és megismételhetetlen élményben van része. Ha kolbász lenne, azt mondhatnánk: Hajdusági Magyaros ízek. De ha nem kolbász, akkor is mondhatjuk.

A páros most egy újabb dobásra készül: a produkcióban Shakespeare művei kerülnek színpadra, rázva, nem keverve, hátulról előre, szolgálva és védve, mihez Kocsák Tibor választja, szerzi vagy szedi - szét a Zenét.

Talányosnak tűnhetnek a fenti sorok, de egy biztos: 80 percnyi önfeledt komédiázás vár a nézőkre. Mondhatjuk úgy is: Shakespeare mentése másként. Vagy mondjuk azt: Nézzük meg a két delete!

 

Időpont: 2017. július 3, 10, 11.

Helyszín: Madách Stúdió

 

 

„Ó, semmiből fogantatott valóság!” – I és II.

Shakespeare monológok a férfiakról                       Shakespeare monológok a nőkről

       Előadja: Fekete Ernő                                          Előadja: Kerekes Éva

      Időpont: 2017. július 8.                                            Időpont: 2017. július 9.

 

Shakespeare korában a színdarabok női szerepeit fiatal fiúk alakították, mert a közvélemény jóval kevesebb különbséget feltételezett, különösen serdülő korban, a két nem között. Shakespeare darabjaiban például előfordul, hogy egy fiú, aki női szereplőt formál meg, férfiruhát ölt, de azt kéri egy fiatalembertől, úgy udvaroljon neki, mintha ő, a férfiruhás, nő volna.  Ugyanakkor a kisebb és nagyobb közösségben betöltött szerep tekintetében már egy kislány vagy kisfiú születési pillanatában eldőlt, hogyan kell majd viselkednie, mit engedhet meg magának, milyen ruhákat hordhat, mivel foglalkozhat. Kinek-kinek a Nő vagy a Férfi nagy szerepeiben kellett élnie, szeretnie, dolgoznia, Shakespeare azonban igen sokféle történeteiben szüntelenül játszik ezzel: férfiak és nők szerepeinek határaira kíváncsi, miközben számtalanszor körüljárja és megszólaltatja, hogyan érez, gondolkodik, lobban szenvedélyre, vagy éppen szenved egy nő és egy férfi, hogyan néz szembe élettel és halállal. Az elhangzó monológok részben egymással is társalognak, ugyanakkor magukért beszélnek és persze leginkább azokhoz szólnak, akik Shakespeare-nek is a legfontosabbak voltak: a Közönség minden alkalommal más és más tagjaihoz.


Bevezető: Müller Péter: Ezotéria és profán Shakespeare világában – Peter Brook nyomán.

Dramaturg: Kállay Géza


Helyszín: Madách Stúdió

 

 

Reneszánsz romkocsma a Madách Színház csillagfényes tetőteraszán

Különleges program, melyben reneszánsz ételeket és italokat kínálunk, korabeli dalok és dallamok csendülnek föl, valamint reneszánsz táncházat tartunk azoknak a szerencsés nézőinknek, akik részt vesznek ezen a késő esti programon, amely a Szerelmes Shakespeare előadása után kerül megrendezésre. (Rossz idő esetén az eseményt a Művész büfében és a Madách Stúdióban tartjuk meg.)

 

Időpontok: június 11., 16., 17, 23., 24., 30., július 1. 14., és 15.

 

 

Tűzmadarak

A Shakespeare Fesztivál nyitó- és zárónapján, a Szerelmes Shakespeare című előadás előtt különleges utcaszínházi előadással várjuk nézőinket. A Tűzmadarak cirkusz-csoporttal itthon és külföldön sokfelé találkozhatunk. Megjelennek klasszikus vásári mutatványos előadásokkal, csinálnak gyermek játszóházat, felléptek krikett világbajnokság gáláján, részt vesznek újcirkuszi és cirkuszszínházi előadásokban. Műsoraikban ötvözik az akrobatikát és a tűztáncot; meglepő, új megoldásokkal, látványos effektusokkal kápráztatják el a közönséget.

Időpontok: 2017. június 9., 10. és július 16.

Helyszín: a Madách Színház előtt

 

 

Az utolsó Kocsikázás a Városháza Dísztermében

Juhász Előd Kocsis Zoltánnal való utolsó beszégetéseinek gyűjteményéből a Nap Kiadó könyvet szerkesztett, amiért az utókor sosem lehet elég hálás.

A Juhász Előd-Kocsis Zoltán Utolsó beszélgetés című könyv bemutatója 2017. 02. 02-án 16.00 órától lesz a városháza Dísztermében házimuzsikával körítve.

Kísér a Nemzeti Filharmonikusok, az eseményt megnyitja Tarlós István főpolgármester.

 

 

 

www.napkiado.hu

Iratkozzon fel hírlevelünkre!