Nézőpontváltó® köszöntők

"A Nézőpontváltó® csapat tevékenysége arra irányul, hogy szemléletváltásra biztasson, és abban praktikusan segítsen. Felhívják a figyelmet arra, hogy az emberek álljanak önmagukhoz másként, mint addig! Vigyázzanak arra a testre, ami az övék! Próbálják az adottságaikból a lehető legtovább a lehető legjobbat kihozni! De ha mindazok ellenére mégis megbetegednének, akkor tudják, kikhez, hova fordulhatnak támogatásért, kik nyújtanak segítő kezet.”

Dr. Borbényi Erika, Szedlacsek Emília és Sári Edina köszöntő üzenete az oldalra látogatóknak.

 

Tovább olvasom

Bubamara - az utolsó Józsefvárosi west side story

„Bőröm fehér… fekete…
Ki vagyok én ki vagy te
Egy a szív, a dobbanás
Mért vagyok én mégis más…
Egy a szív, a dobbanás
Látod, nem vagyok én más…"

 

Darabtemetés május 19-én (pénteken) 19:00-kor!

Az utolsó Bubamara előadást tekinthetik meg a Turay Ida Színházban.

 

Topolcsányi Laura: BUBAMARA -musical két részben

 

Józsefvárosi West Side Story, avagy: "hídépítő" cigány-magyar zenés játék cigányoknak, magyaroknak és mindenki másnak…

Történet: Egy józsefvárosi gimnázium színjátszói gőzerővel próbálnak a közelgő bemutatóra, amikor a főszereplő lány hirtelen megbetegszik. A szerep kivételes hangot és énektudást igényel. Vivien, a csapat egyik vezéregyénisége merész lépésre szánja el magát.
Sára Bubamara valóban gyönyörűen énekel, de nem tagja az iskola közösségének, sőt, egyáltalán semmilyen iskolába nem jár.

Hogyan válhat el ennyire két testvér sorsa már a kezdetekkor?
Képes-e befogadni a tanulatlan, ámde rendkívül érzékeny és tehetséges lányt egy zárt közösség? Tud-e közéjük hidat verni néhány elszánt pedagógus?

Szerethet-e cigány lány magyar fiút? S ha igen, mit tehet egy márványbőrű szépasszony, egy doktorné, hogy fiát kijózanítsa? És a cigányságában ezerszer megbántott másik édesanyának hol ér véget a türelme?

És Báró, aki egyelőre kétes utakon keresi a boldogulást, beletörődhet-e, hogy Vivien után most másik húgát is elszakítsák tőle ezek a nagyképű fehérbőrűek?

Késpengék villanása és lágy szerelmes sóhajok között végtére is egyetlen kérdés vár válaszra: Tudunk-e, képesek vagyunk-e élni – mi több: szeretetben élni – egymás mellett?

Sára Bubamara, cigánylány: Bódi Barbara

Vivien, a húga: Szilvási Judit

Báró, a bátyja: Kurkó J. Kristóf

Margit, az anyjuk: Szabó Anikó

Cickány, Báró barátja: Boros Zoltán

Zalán, gimnazista: Sövegjártó Áron

Irén, az anyja: Hűvösvölgyi Ildikó (Kossuth-díjas)

Igazgató: Csere László (Jászai Mari-díjas)

Zerge, tornatanár: Győri Péter

Róza, drámatanárnő: Topolcsányi Laura

Jóska, gondnok: Frech Zoltán

Demi, gimnazista: Borbély Krisztina / Bende Kinga

Bambi, gimnazista: Rárósi Anita

Stefi, gimnazista: Germán Lívia

Gagarin, gimnazista: Bácsatyai Gergely

Szenyó, gimnazista: Pásztor Máté

Zeneszerző: Berkes Gábor

Korrepetítor: Félix Györgyi

Koreográfus: Borbély Krisztina

Díszlet: Kovács Yvette Alida

Jelmez: KYDI

Rendező: Kökényessy Ági

 

 

 

 

http://turayidaszinhaz.hu/portfolio/bubamara/ 

VÉNÉGY Vácott

VÉNÉGY FESZTIVÁL ÉS SZíNHÁZI TALÁLKOZÓ

A JÚLIUS 5-9. között megrendezésre kerülő Vénégy az aktuális fesztiválkínálat jolly jokere, a legnagyobb fesztiválok felhozatalával vetekszik, azok dömpingje nélkül.

A kortárs lengyel, cseh, szlovák színházi előadások mellett olyan közkedvelt hazai produkciók láthatók, mint a TÁP Színház vagy a Nylon Group, a két zenei színpad kínálata pedig kifejezetten színes és pazar; olyan népszerű hazai együttesek jönnek a VéNégy fesztiválra, mint a Punnany Massif, az Európa Kiadó, a Belga, a Blahalouisiana, az Irie Maffia, a RedRed, a Ricsárdgír, a Supernem, a Jónás Vera Experiment, a 30Y és a Hiperkarma.

 

 

EARLY BIRD JEGYEK ÉS BÉRLETEK MÁJUS 15-IG VÁLTHATÓK!

Az első 1000 db 4 napos bérlet teljes egészében lefogyasztható. A színházjegy mellé ajándék belépő jár a Duna-parti programokra, mely az előadás megtekintése után vehető át. További információ: http://v4fest.eu/

kép

 

A Karinthy Színház idei évadértékelője, és a 2017/18-as évad előzetese

Túlzás nélkül mondhatjuk, hogy a sikerek és a rekordok évadát zártuk idén.

A Karinthy Színház elmúlt 35 éve alatt mindig is híres volt a kísérletező kedvéről és bátorságáról, amelyek sokszor sikerek formájában igazolták is magukat.

Ez a 2016/2017-es évadban sem volt másképp, sőt! Az idei évad bemutatóinak egytől egyig kísérleti jelleggel és merészséggel álltunk neki, de a fogadtatás ezúttal is igazolt minket!

Rekordszámú bemutatónk sorát a Bozsik Yvette rendezte Rozsda Lovag és Fránya Frida mesemusical nyitotta meg, amelyet rögtön egy angol humorral átszőtt krimivígjáték követett, a Szajré, Böhm György rendezésében.

Igazgatónk, Karinthy Márton, Aszlányi Károly régen látott társadalmi vígjátékát rendezte meg, Péter, avagy szélhámos kerestetik... címmel.

Decemberben egy újabb fordulóponthoz érkezett színházunk: bemutattuk első musicalünket, egyenesen a Broadway-ről. A Chicago és a Kabaré szerzőinek a tollából született Nercbanda igazi sztár szereposztással került bemutatásra Korcsmáros György rendezésében.

5 évvel ezelőtt kuriózumként mutattuk be Stephen King: Tortúra című pszichothrillerünket. Akkor, a Broadway bemutató miatt a játszási jogokat világszerte, így tőlünk is visszavonták, de idén januárban - Európában elsőként - újra megkaptuk a jogot, hogy láthassák nálunk a nézők az előadást.

Mi éltünk is ezzel a joggal és ismételten bemutattuk újfent Balázs Andreával, aki ezúttal partnereként Árpa Attilát kapta maga mellé. Az előadás rendezője ezúttal is Iványi Árpád lett. Bár eddig is csupa újdonságot mutattunk be, de a bátorságunk itt nem torpant meg:

Februárban Szántó Erika rendezésében, Ronald Harwood: Szembesítés című drámájával folytattuk az évadunkat. Ebben az előadásban tért vissza a színpadra hosszú idő után Balázsovits Lajos, olyan partnerek mellett, mint Szilágyi Tibor, Györgyi Anna vagy a szintén rég nem látott Olasz Ági.

Az évad utolsó bemutatójával a legkisebbeknek kívántunk kedveskedni: Zsurzs Kati tollából született a Zsuzsika hangja című interaktív zenés előadás, mely a színház kulisszatitkaiba vezeti be a nézőket. Zsurzs Kati nemcsak szerzője, de az egyik szereplője sőt a rendezője is ennek a bájos játéknak.természetesen ennyi bemutató és az ezt követő sok-sok sikeres este nem jöhetett volna létre, hogyha áldozatkész kollégáink és a remek művészek nem teljesítették volna a maximumon! Ezúttal is szeretnénk nekik megköszönni a fáradozásaikat és jó pihenést kívánunk a nyárra!

Ám a kísérletező kedvünk nem állt meg ennél az évadnál. A teátrum 36-ik kapunyitásával újabb, eddig nálunk soha nem látott szerzőkkel, rendezőkkel és előadásokkal várjuk Önöket.

A bemutatók sorát Karinthy Márton nyitja meg, a Pulitzer-díjas író, Thorton Wilder: A mi kis városunk című darabjával. Még ebben az évadban színre kerül egy igazi Eisemann operett, a XIV. René. A műfajjal együtt a rendező is debütál nálunk, hiszen Csizmadia Tiborral eddig még nem volt szerencsénk együtt dolgozni.

A 2018-as év szintén egy újdonsággal indul, hiszen a Nézőművészeti Kft.-vel koprodukcióban a Rejtő-köpönyeg címen Rejtő Jenő életéről készülő előadás rendezője és egyben egyik főszereplője Scherer Péter lesz.

Karinthy Frigyes, amellett hogy a színházunk névadója, egyik legtöbbet és leghosszabban játszott előadásunk, a Tanár úr kérem szerzője is egyben. Úgy gondoltuk, hogy a remekművét az évad zárásaként megzenésítve és fiatalos lendülettel fűszerezve, Simon Kornél rendezésében újra színre visszük.

 

A Karinthy Színházat az esélyegyenlőség érdekében fizikailag akadálymentesítették, így kerekesszékes nézők is látogathatják a színházat.
 
Bővítették az akadálymentes előadások számát is:
Legközelebbi audionarraált előadásuk a május 18-án játszott Olympia lesz.
Jó hír, hogy a Falusi-Lang Egy kicsit kuplézgatunk koncerten is lesz jeltolmács.
 
 

 

Információ, jegyvásárlás: http://www.karinthyszinhaz.hu/

Szüléstörténetek – felolvasó maraton

Május 7-én 18:00-tól éjfélig szüléstörténetek felolvasó maratont tart a Magyar Színház nagyszínpadán. 

Céljuk az, hogy kiemelt figyelembe kerüljenek azok a családok, nők, akik olyan körülmények között szültek, amely mindenképpen szót érdemel. Vagy a boldogsága, vagy a traumája miatt.

 

Ami biztos, az az alapkoncepció, hogy mindenkinek joga olyan körülmények között szülni, amilyenben megbízik.

Legyen az kórház, otthon, bármi. Úgy véljük, a túlszabályozottság csak a rémületet erősíti, holott a szülés olyan természetes folyamat, amit nem lenne szabad félelmek közé szorítani.

Ezekkel a történetekkel azt szeretnénk elérni, hogy kiemelt figyelmet kapjanak azok a nők, családok, akik elég bátrak voltak választani, elég bátrak voltak a legfájdalmasabb, legpokolibb helyzetben helytállni, és elég bátrak voltak ahhoz is, hogy mindezeket leírják és most megosszák a közönséggel.

Szeretnénk, ha hallható hangja lenne az alternatív lehetőségekben is gondolkodó, önmagukat szabadnak gondoló szülőknek, akár otthon, akár kórházi keretek között akarnak szülni. Szeretnénk, ha ezeket a szülőket nem bélyegeznék meg azzal, hogy felelőtlenek, hanem megértené a közvélemény, hogy szabadnak csak az születhet, akit szabadon szülnek. Abban bízunk, hogy ha a szülők, a családok megélhetik a szülés és a születés boldogságát, akkor egyre többen vállalnak majd gyereket.

 

Ezen az estén bárki bejöhet a Magyar Színház nézőterére, leülhet, és bármennyi időt eltölthet a szövegek meghallgatásával. A belépés ingyenes.

 

A felolvasók a Magyar Színház társulata és barátai:

Ruttkay Laura, Hernádi Judit, Peremartoni Krisztina, Ráckevei Anna, Soltész Bözse, Balázsovits Edit, Bíró Kriszta, Gémes Antos, Haumann Petra, Kerekes Viktória, Papp János, Igó Éva, Fillár István, Sztankay Orsolya, Wégner Judit, Kálid Artúr, Szalay Kriszta, Benkő Nóra, Béres Ilona, Hámori Ildikó, Töreky Zsuzsa, Murányi Tünde, Szávai Viktória, Borbás Gabi, Kútvölgyi Erzsébet, Csöre Gábor, Udvarias Anna, Szabó Ildikó, Ágoston Péter. Andrádi Zsanett, Csonka András, Epres Attila, Hámori Gabriella, Nagy-Kálózy Eszter, Zsurzs Kati, Hegyi Barbara, Péter Kata, Egri Márta, Gáspár Kata, Halmágyi Sándor, Horváth Illés, Lengyel Ferenc, Móga Piroska, Simon Andrea Szatmári Attila Szűcs Sándor Ullmann Mónika, Mácsai Pál, Zalán János

A szövegek – néhány kivételtől eltekintve – nem profin megírt írói szövegek, hanem anyák, apák, szülésznők, bábák, dulák megélt történetei. 

A szövegeket, a Másállapotot a szülészetben – Emma Műhely, a Szülés.hu oldalak szerkesztőitől kaptuk és Nováky Rita szülésznőtől. Az irodalmi szövegeket Szabó Ildikótól, Péterfy-Novák Évától és Kiss Judit Ágnestől.

 

 

 

Információk: http://pestimagyarszinhaz.hu/szulestortenetek-felolvaso-maraton/

Megérkeztek a fecskék Józsefvárosba!

Egy (sereg) fecske sem csinál nyarat ugyan, de aki a Kálvária tér 6. számban található színházba belép, és megnézi az előadások bármelyikét, annak garantáltan melege lesz a sok nevetéstől, vérbő történetektől.

Jó nyarat, jó szórakozást!

 

A Turay Ida Színház nyári ajánlata

 

2017. június 17. 19.00 óra

 

 

 

2017. július 1. 19.00 óra

 

 

 

2017. július 8.19.00 óra

 

 

Jegyvásárlás, információk: http://turayidaszinhaz.hu/

Klasszikus kedvencek május elsején

Nem, nem az elmaradhatatlan sör-virsli párosra gondolunk, hanem az Óbudai Danubia Zenekar Klasszikus kedvencek című koncertjére a MŰPA-ban!

Menüsor:

Szenvedélyes, zenés, és klasszikus!

A már jól ismert Klasszikus kedvencek koncertsorozat következő epizódjában a Klasszik Rádió 92.1 repertoárjának legjavából válogatunk. A varázslatos „csizmában” barangolva, a barokktól napjainkig született olasz dallamokkal hamisítatlan mediterrán érzelmeket varázsol a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem színpadára az Óbudai Danubia Zenekar, kiváló énekesek és hangszeres szólisták közreműködésével.

Engedjen Itália csábításának, és legyen a klasszikus kedvencek szerelmese!


Rendező: Klasszik Rádió 92.1

Előadások kezdete: 15.00 óra, 19.30 óra

Jegyinformáció:

Erre az előadásra jegyét a Müpa saját jegypénztáraiban Edenred Ticket Culture & Sport ajándékutalvány, Edenred Culture & Sport kártya ellenében is megvásárolhatja.

Parkolási információk

A Müpa mélygarázsában a sorompókat rendszámfelismerő automatika nyitja. A parkolás ingyenes azon vendégeink számára, akik egy aznapi fizetős előadásra belépőjeggyel rendelkeznek. A Müpa parkolási rendjének részletes leírása elérhető itt.

Büféélmény – sorban állás nélkül

Az Átrium-büfében új étkezési szolgáltatásunknak köszönhetően lehetőségük van előrendelést leadni egy órával az előadás megkezdése előtt, így megszabadulhatnak a hosszas sorban állástól az előadás szünetében, és azonnal fogyaszthatják a megrendelt étel-, italféléket.

Jegypénztáraink

  • Cím:
    1095 Budapest IX., Komor Marcell u. 1.
    Tel.:
    +36 1 555 3300, +36 1 555 3301
  • Cím:
    1061 Budapest VI., Andrássy út 28.
    Tel.:
    +36 1 555 3310, +36 1 555 3311

További információ: www.mupa.hu

SCHUMANN ÉS MENDELSSOHN - két jó barát művei a Zeneakadémián

Schumann és Mendelssohn műveket mutat be a Nemzeti Filharmonikusok a csütörtöki hangversenyén, amelyet a Zeneakadémián rendeznek meg. Két romantikus zeneszerző, akiket koruk legnagyobbjainak tartottak, és akik barátokként kölcsönösen tisztelték, segítették egymást, egy időben, ugyanabban a városban is éltek.

A szoros emberi és művészi kapcsolat ellenére Schumann és Mendelssohn neve ritkán szerepel egy programban, most azonban alaposabban beletekinthetünk képzelet szülte csodálatos világukba.

Rögtön egy különlegesség nyitja a műsort: az izraeli dirigens, a San Diego, Québec, Hamburg zenekarait hosszú időn keresztül vezető Yoav Talmi a híres zongorasorozatot, a Gyermekjeleneteket ültette át zenekarra, de rendhagyó formában szólal meg Mendelssohn híres vonósoktettjének egyik tétele is, amelyet a fiatal szerző angliai hangverseny-körútja alkalmával, az 1. szimfónia londoni bemutatójához írt át. A népszerű hegedűverseny árnyékában maradt g-moll zongoraverseny virtuóz, de a szerzőre jellemző dallamgazdagság hatja át.

Alon Goldstein éppen Talmi vezényletével és az Izraeli Kamarazenekarral vette lemezre ezt az alkotást; a szintén Izraelben született művész olyan nagyságokkal lépett már fel, mint Zubin Mehta, Herbert Blomstedt, Vladimir Jurowski, Rafael Frühbeck de Burgos és Leon Fleisher. Az est második részében felcsendülő, Mendelssohn halála évében, azaz éppen százhetven esztendeje megjelent, és Mendelssohn által bemutatott szimfónia egyrészt érdekes, mert titkos jelentésű vezérmotívum szövi át, másrészt lendület és líra frigyére alapozó teljességével varázsolja el a hallgatót.

A hangverseny programját április 28-án 19.00 órakor a Szombathelyen is megismétlik. További információ: http://www.sso.hu/events/szimfonia-berlet-9-eloadas-2/

 

 

  1. április 27. csütörtök, 19.30 – Zeneakadémia
  2. április 28. péntek, 19.00 óra – Szombathely

 

Schumann-Talmi Gyermekjelenetek (Kinderszenen) op. 15

Mendelssohn I. zongoraverseny g-moll, op. 25

Mendelssohn Scherzo az Esz-dúr oktettből, op. 20 (Mendelssohn zenekari átirata az I. szimfóniához)

Schumann II. szimfónia C-dúr, op. 61

Km.: Alon Goldstein zongora

Yoav Talmi karmester

http://www.filharmonikusok.hu/koncertek/schumann-atirat-es-mendelssohn-muvek/

 

Következő hangversenyünk:

 

2017. május 10., 19.30 óra, Müpa

CSAJKOVSZKIJ ÉS RACHMANINOV

 

Csajkovszkij I. zongoraverseny b-moll, op. 23

Rachmaninov II. szimfónia e-moll, op. 27

Farkas Gábor zongora

Kovács János karmester

http://www.filharmonikusok.hu/koncertek/csajkovszkij-es-rachmaninov/ 

 

Orosz és európai hagyományokat egyedi módon ötvöző zeneszerzők jól ismert művei szólnak a koncerten.

Mindkettő a dallam apoteózisaként aposztrofálható, hiszen a hallgatót szinte végig folyamatos melódia tartja fogságában, köti le figyelmét, az oroszos, éneklő dallamokkal nem is lehet betelni.

Csajkovszkij harmincas évei közepén komponált zongoraversenye elsősorban nyitótémájának köszönheti népszerűségét, jóllehet ez a dallam soha többé nem tér vissza a mű során. Körülbelül a zongoraversenyt komponáló zeneszerzővel egyidős az a kiváló szólista is, akinek a közreműködésével hallhatjuk ezt a csodálatos remekművet. Farkas Gábor volt a szólistája a 2011-es Liszt-év nyitókoncertjének, amelyen Kocsis Zoltán vezényletével a Nemzeti Filharmonikus Zenekar játszott, és amelynek felvétele oly nagy sikert aratott nemzetközi téren is.

Az Ózdon született, ma már világszerte koncertező művész elnyerte a New York Concert Artist & Associates által kiírt verseny fődíját, amelynek eredményeként 2016 márciusában a Carnegie Hallban adott szólóestet.

Csajkovszkij és Rachmaninov egyenes ági leszármazottak, legalábbis zenei értelemben, hiszen Rachmaninov példaképének tekintette idősebb honfitársát. Második szimfóniája a fiatal muzsikus nagy lélegzetű alkotása, 1908-ban fejezte be, ekkor már II. zongoraversenye révén nagy hírnévnek örvendett.

Az est karmestere a Magyar Állami Operaház első karmestere, örökös tagja, napjaink egyik legnevesebb magyar dirigens egyénisége.

 

Tényleg a fejükre estek?

A hosszan elhúzódó párkapcsolati probléma, mint egy kezeletlen lelki fekély, kezdetben apróbb, ám folyamatos rossz érzést, állandósuló stressz helyzetet, majd fizikai fájdalmat, végül mentális válságot is okozhat.

 

A szembenézés sajátmagunkkal, a társsal, a kapcsolatunkat felőrlő gondokkal, a részfelelősség vállalása, a kölcsönös, asszertivitásra törekvő kommunikáció kiutat jelenthet a krízisből.

 

Ám, ha egyedül nem megy – márpedig egy kívülálló minden esetben jobban átlátja az egészet -, akkor be kell vonni a gyógyítási folyamatba egy sokat látott-tapasztalt szakembert, aki nemcsak az empátiájával támogat, hanem a megszerzett tudásával is segít.

 

A módszerek sokfélék lehetnek. Ma már mindenki választhat a saját ízlése, értékrendje, világnézete – és pénztárcája szerint.

 

Ha a kapcsolat a végét járja, lehet egyedül sebet nyalogatni, gyógyulni. Ha van még esély és szándék a folytatásra, akkor érdemes a társsal együtt egy párterápián bogozgatni, oldani a gócot.

 

Pillanatnyilag a legdivatosabb megoldás a csoportterápia, ahol nagyszerűen működik a sorstársak egymást segítő, támogató ereje, ahol a közösségben összeadódik, és egymást erősíti az ott megjelentek fejében rejlő tudás, kreativitás, készség, amivel megsokszorozódik az egyén probléma megoldási képessége.

 

Erre az útra lépnek véletlenszerűen A férfiak a fejükre estek című vígjáték különböző korú, különböző okból elhagyott hölgyei, akik eredetileg magánterápiára jelentkeztek, ám a pszichológus rendelőjében egy időpontban találkoznak össze egy adminisztrációs hiba folytán.

 

Mit kezdenek egymással? Mit kezdenek a kialakult helyzettel? Mit kezdenek magukkal a csoportban? Mihez kezd velük a terapeuta és csapata? Mi lesz a szituációt kiváltó férfiak sorsa?

 

Ezekre a kérdésekre ad humoros választ és elgondolkodtató megoldást a Turay Ida Színház sztárszereposztással játszott, fergeteges zenés vígjátéka, amelynek megtekintése magányosoknak, párban élőknek orvosi javallatra nem ajánlott, hanem kötelező!

 

Sári Edina

 

 

Következő előadások:

Ferencvárosi Művelődési Központ
2017. 04. 30. 15.00 óra

Turay Ida Színház Budapest
2017/05/07 15:00;

2017/05/25 19:00

 

Jegyvásárlás:

http://turayidaszinhaz.hu/portfolio/a-ferfiak-a-fejukre-estek/

Egy spanyol darab

A színházrajongók nagy álma, hogy bekukucskálhassanak egy készülő darab próbájára és meglessék a kedvencüket munka közben.

Erre ritkán adódik lehetőség, de ha mégis, akkor is szervezetten, úgynevezett „nyílt próba” keretében, amikor az alkotók általában a színház törzsközönségének kedveskednek azzal, hogy bepillantást engednek a kulisszák mögé.

 

A Pinceszínház nem ilyen eszközzel kalauzol el minket a bársonyfüggöny mögé, hanem azzal, hogy műsorra tűzte az Egy spanyol darab című Yasmina Reza-darabot, amely egy családi összejövetel történetét jeleníti meg sok-sok „őrültspanyolos” beütéssel: humorral, egymás szavába vágással, de ha jól figyelünk, az életre vonatkozó bölcsességeket is kiszűrhetünk a színpadi viszályból.

 

A mű, amit a darabbeli színészek próbálnak, arról szól, hogy Pilar, az idősödve is mutatós egykori szépségszalon-recepciós hölgy meghívja két színésznő lányát és alkoholista tanár vejét, hogy bemutassa nekik vőlegényét, a nála évekkel fiatalabb közös képviselőt.

A családi találkozó szinte kudarcba fullad, a perpatvartól eltekintve mindenki magányosan, elszigetelve, a saját problémáiba burkolva éli meg a délutánt.

 

 

 

Pedig minden szereplő a szeretet apró megnyilvánulásainak jeleit keresve tulajdonképpen egyet akar - az általunk feltételezett spanyol temperamentumnak megfelelően elég erőszakosan: maximális figyelmet a másiktól, a fontosság érzését, nem utolsó sorban a családban elfoglalt első hely szilárd kivívását és megőrzését.

A darabbeli családtagoknak ez nemhogy nem sikerül, hanem egymás torkának esve próbálják túlélni egymást és – saját magukat.

 

A duplacsavaros történetben még egy plusz csavar: a művet játszó színészek a próba közben kilépnek szerepükből és saját életükről, hivatásukról, vívódásaikról is vallanak, amit a színpadon elhelyezett képernyőn mintegy riportszerűen követhetünk.

 

Felröppent a hír, hogy nagy megtiszteltetés érte a Pinceszínházat, mert az éppen Magyarországon reklámfilmet forgató Antonio Banderas menedzsere megkereste a titkárságot azzal, hogy a filmsztár szeretné megtekinteni a csütörtök esti bemutatón az Egy spanyol darab című produkciót…

 

 

… de a hírről rövidesen kiderült, hogy csak április elsejei tréfa, bár a színháznak a Művészet után ez már a második repertoárra tűzött darabja az idei évadban a világhírű francia írónőtől, ami azt mutatja, Banderas ide, Banderas oda, mi igenis szeretjük Yasmin Resa műveit!

 

Yasmina Reza:

Egy spanyol darab

családi vígjáték felnőtteknek

fordította: Bodnár Róbert

FERNAN................................................Kocsó Gábor

PILAR....................................................Vándor Éva

NURIA Pilar lánya.................................Gubik Petra

AURELIA Pilar lánya............................Juhász Réka

MARIANO Aurelia férje.........................Fillár István

Díszlettervező: Khell Csörsz

Jelmeztervező: Velich Rita

Ügyelő-súgó: Pogács Zsuzsa                                                                            

Rendezőasszisztens: Zakar Ági

Rendező: Réthly Attila

 

Játszási időpontok: 2017. április 11.,  május 2., 18.

Jegyvásárlás: http://www.pinceszinhaz.hu/jegyek/jegyvasarlas.html

Sári Edina

Lelket melengető, napsugaras tavasz a koncertteremben

PRÓBATERMI VENDÉGSÉG A NEMZETI FILHARMONIKUSOKNÁL  

A HÁZIGAZDA: SZENTPÁLI ROLAND

 

Április 8-án délután 18.00 órakor a Nemzeti Filharmonikusok Próbatermében a huszadik századi francia zene dominál az együttes kamarabérletének harmadik estjén, kiegészülve a házigazda, a nagyszerű tubaművész–zeneszerző Szentpáli Roland izgalmas hangszer-összeállítású kvartettjével, amely a Melton/Meinl Weston német hangszergyár fennállásának 200. évfordulójára készült, a tulajdonos megrendelésére.

A három miniatűr tétel egy-egy érdekes helyzet–hangulat zenei megjelenítése, második és harmadik tétele például a Pletyka és Az elgurult pirula címet viseli. André Jolivet azért is érdekes figurája a 20. századnak, mert a zenét olyan ősi művészetnek tekintette, amely emberi közösségek és hitének mágikus megnyilvánulása – a koncerten elhangzó Kis szvitje 1941-ben íródott. 

A hárfa, mint szóló- és kamarazenei hangszer főleg Claude Debussy munkásságának köszönhetően nyert polgárjogot a hangverseny-termekben. A francia klasszikus szerző ugyanis számos területen és műfajban bizonyult korszakalkotónak, például a kamarazene, ezen belül a vonósnégyes történetében is új fejezetet nyitott egyetlen, 1893-ban keletkezett kvartettjével.

 

Program:

2017. április 8., szombat, 18.00 óra, Müpa 6. emeleti Próbaterem

André Jolivet Kis szvit

Szentpáli Roland Melton 200

Szentpáli Roland Carmen-fantázia

Debussy Vonósnégyes, op. 10

 

Közreműködnek a Nemzeti Filharmonikusok művészei: Papp Dániel, Bali Gábor hegedű, Balogh Enikő, Kökényessy Zoltán mélyhegedű, Deák György gordonka, Embey-Isztin Zsófia fuvola, piccolo, Móré Irén fuvola

Szentpáli Roland tuba, Sipkay Deborah hárfa, Bizják Dóra zongora

 

 

Következő, saját rendezésű előadás:

2017. április 20. 19.30 óra, Zeneakadémia

 

ROSSINI, RODRIGO ÉS BRAHMS MŰVEI

Rossini A sevillai borbély – nyitány

Joaquín Rodrigo Aranjuezi gitárverseny

Brahms III. szimfónia F-dúr, op. 90

 

Km.: Csáki András gitár

Vezényel: Carlo Montanaro 

 

Mediterrán életérzés – ez hatja át e tavaszi koncert első félidejét, de a másodikban elhangzó szimfónia háromhangos mottójába is hangról hangra kódolt a szabadság–boldogság – vagy ahogy Brahms mondta: „Frei aber froh” – lelkivilága. A Zubin Mehta által felfedezett, a magyar közönség előtt is jól ismert Carlo Montanaro az olasz repertoár egyik keresett előadója, aki 2008-ban Verdi Traviatájával debütált a milánói Scalában, és számos fesztiválon, rangos operajátszó helyszínen nyitott meg évadot, 2011 és 2014 között a varsói Nagy Színház (Teatr Wielki) zeneigazgatójaként dolgozott, az utóbbi hónapokban Seattle-ben, Sydney-ben és Monte Carlóban lépett pódiumra. A műsor egzotikus színfoltja a zenekari gitárzene csúcsának tartott Aranjuezi concerto, amelyet II. Fülöp királyi egyik palotájának kertje ihletett. A hároméves kora óta világtalan Rodrigo – mint vallotta – a magnoliafák illatát, a madarak énekét, a szökőkutak csobogását kívánta kifejezni a zene eszközeivel – aki hallja a művet, bátran elmondhatja, hogy ez érzékletesen sikerült is neki. Persze kell hozzá egy kivételes tehetségű szólista, de ez is adott: Csáki András napjaink egyik legjobb magyar gitárművésze, aki e koncert előtt néhány héttel Vietnámban tart mesterkurzust, és ad szólóestet. Noha Brahms szimfóniája melankolikus harmadik tételével vált halhatatlanná, a nagyszabású mű napfényes-napsugaras világával szabadítja fel a zenehallgató lelkeket immár több mint százharminc esztendeje.

 

 

 

Információ: http://www.filharmonikusok.hu/koncertek/rossini-rodrigo-es-brahms-muvek

Iratkozzon fel hírlevelünkre!