Új szereplőkkel és különleges effektekkel újra szerepel a Rumini a Magyar Színház színpadán.
A mesejátékot 2011. december 3-án mutattuk be az akkor még Pesti Magyar
Színházban.
A színház eredetileg azzal kereste meg Berg Juditot, a Rumini történetek íróját,
hogy a már meglévő Rumini regények közül készítse el az egyik kötet színpadi változatát.
Ehhez képest az írónő egy egészen új Rumini-kalandot alkotott meg.
A regényekben Rumini és társai egérként jelennek meg, míg a színpadi adaptációban emberi
alakot öltöttek, hiszen az írónő a könyvekben is emberi tulajdonságokkal ruházza fel őket. A
darab évekig szerepelt sikerrel a színház repertoárjában.
Fotó: Kovács Milán
A 2024/2025-ös évadban Rumini ismét visszatér, új rendezésben, új szereplőkkel és
jelmezekkel. Különleges látványelemként repülő jelenetek is szerepelnek az előadásban.
Október 11-én mutatjuk be Berg Judit Rumini Ferrit-szigeten című mesejátékát Korda
Bonifác rendezésében.
Berg Judit tengerész-kalandregényeinek jól ismert főhőse, az eszes és találékony kisegér,
Rumini, hajósinasként szolgál a Szélkirálynő nevű tengerjáró vitorláson. Világ körüli útjai
során számos izgalmas és hajmeresztő kalandba keveredik. Ezúttal azonban ő és társai
hatalmas veszélybe kerülnek.
A Szélkirálynő legénysége ezúttal a Delej-tengerre hajózik, céljuk Marcipán-sziget, ahová
áruval zsúfolásig megrakodva indulnak. Váratlanul azonban Ferrit-szigetre érkeznek, ahol a
világ legkülönösebb és legerősebb népe él. Testüket vaskinövésekkel borítják, mintha
páncélban születtek volna. Rumini és Csincsili, a ferrit király bátor lánya, most össze kell
fogjanak, hogy megmentsék társaikat és a lány apját, akit a gonosz pillangókirálynő, Molyra,
a mágnesessé tett Ferrit-hegyhez ragasztott. Vajon sikerrel járnak?
Szereposztás:
Barsi Márton, Soltész Bözse, Murvai Márton, Papp Domonkos, Szurcsík Ádám, Fellinger
Domonkos, Géza Gergő, Keresztény Tamás, Horváth Anna, Fillár István, Nagy Petra, Lőrincz
Nikol, Péteri Lilla, Kovács Vivien, Eszenszky Gergely
Matrózok, Bandatagok, Ferritek, Pillangók: a Magyar Színház ensemble szereplői.
Alkotói stáb:
Díszlet és jelmez: Kovács Yvette Alida
Dramaturg: Divinyi Réka
Mozgás: Szivós Kata Dóra
Zeneszerző: Pejtsik Péter
Ügyelő: Tóth Flamina
Súgó: Balázs Éva
Rendezőasszisztens: Rumán Cintia
Rendező: Korda Bonifác e.h.
Interjú a ruminit játszó Soltész Bözsével
Mit éreztél, amikor megtudtad, hogy Te fogod játszani Rumini karakterét?
„Meglepődtem. Nem igazán értettem, hogy miért pont én, de azóta már közelebb
kerültem a kérdés megválaszolására magamban. Eleinte furcsa volt elképzelni magam
egy apró, de annál bátrabb “kisegér” bőrében, hiszen Rumini annyira különbözik az
eddigi szerepeimtől, de pont ez az, ami kihívást és izgalmat hozott számomra. Ahogy
egyre mélyebben megismertem Rumini karakterét, az eszességét, a bátorságát, a
lazaságát és a csínytevő oldalát, rájöttem, hogy valójában sokkal közelebb áll hozzám,
mint gondoltam.
Milyen érzés egy ennyire közkedvelt, gyerekkönyvből készült darabot életre
kelteni? Volt valamilyen személyes élményed Berg Judit regényeivel?
„Korábban is találkoztam már Judit munkásságával, és úgy gondolom, hogy aki
gyerekeket nevel, szinte lehetetlen elkerülni Rumini történeteit. Nálunk otthon is ez volt
az egyik kedvenc esti mese, amit a kisfiammal rendszeresen olvastunk. Emellett én
vagyok a mesélő hangja is, így különösen közel áll hozzám a történet. Juditot
személyesen is ismerem, jó kapcsolatban vagyunk, és korábban, amikor a színházban
játszottuk a Ruminit, sok időt töltött velünk a próbákon. Most is figyelemmel kísérte a
munkánkat, és ez a támogatás rengeteget jelent számomra.”
„Egy ilyen közkedvelt és jól ismert történet megformálása számomra hatalmas kihívás. A
kisfiam is Rumini meséken nőtt fel, többször öltözött Rumini karakterének farsangkor,
így elmondhatom, hogy profi vagyok egérfülek és egérfarok készítésében. Fontos
számomra, hogy a gyerekek által elképzelt Ruminit hitelesen tudjam megformálni, és ne
okozzak törést a történetben. A fiam figyelmesen követi a munkámat, és izgatottan, bár
eleinte fenntartásokkal fogadta, hogy én leszek Rumini, ezért nagyon remélem, hogy a
bemutatón megkapom tőle az áldást: „Anya, ez menni fog!” A próbák során készítettem
videókat és képeket, hogy őt is bevonjam, és a visszajelzése az volt, hogy „Anya, te
nem is anya vagy, hanem Rumini.” Épp ezért izgatottan várom a premier napját, amikor
először fog látni.
A darab címe: Rumini Ferrit-szigeten. Mennyire érzed magad közel Rumini
világához és a tengerészkalandokhoz?
„Fiús lányként nőttem fel, és mindig is vonzottak a kalandok. A fáramászás, a békák
gyűjtögetése és a giliszták csomózása gyerekkoromban természetes volt számomra, így
Rumini karakterének megformálása nem okoz nehézséget, sőt, kifejezetten örömmel tölt
el. A tengeri kalandok világa izgalmas számomra, és úgy érzem, hogy ezek az
élmények mélyen összefonódtak a saját életemmel.”
Rumini karakterének egyik legfontosabb vonása a leleményesség. Hogyan
jeleníted meg ezt a tulajdonságot a színpadon?
Rumini fizikai adottságait ügyesen használja a történet során. Ő nem egy hatalmas
figura, aki az erejéből próbál érvényesülni, hanem a leleményessége és talpraesettsége segíti át a nehézségeken. Mindig az eszére támaszkodik először, hiszen kicsi, apró
termetű és nem a fizikai ereje a legfőbb erőssége, bár kiderül, hogy ügyesen és
technikásan verekszik, ami segít neki megvédeni magát. Árva gyerekként nőtt fel,
életének első éveit egy rablóbandában töltötte, ahonnan a Szélkirálynő kapitánya
mentette meg. Sok mindent megtanult az életben maradásról, és mivel alkatilag nagyon
hasonlítunk, számomra könnyű volt azonosulni vele.
Milyen érzés volt először magadra ölteni Rumini jelmezét? Hogyan segített ez a
karaktered megformálásában?
Jelenleg még zajlik a próbafolyamat, és a főpróba hete előtt állunk. A teljes
jelmezemmel eddig csak egyszer találkoztam, és még nem volt alkalmam benne
próbálni. Számomra azonban az volt a legfontosabb kihívás, hogy nőként hogyan tudok
átváltozni egy rosszcsont kisfiúvá. Sok időt töltöttünk a paróka kidolgozásával, és úgy
érzem, megtaláltuk azt a rövid, borzos hajú változatot, amelyben hitelesen tudom
megformálni Ruminit. Imádom, hogy ilyen borzos, rövid hajú lehetek. Emellett van egy
"szerencse bakancsom", amiben remekül tudok verekedni és leugrani a díszletről, így
nagyon biztonságban érzem magam benne. A kedvencem viszont a bőrövecském,
amely gyönyörű bőrdíszműves munka. Külön kis fakkokkal rendelkezik, ahova
elhelyezhetem a kincseimet, amiket gyűjtögetek, például a vascsöppentőt és
csillámporokat.
A darabban Rumini sokszor kerül “életveszélyes” helyzetekbe. Színészként
hogyan készültél fel ezekre az izgalmas és akciódús jelenetekre?
Életem során rengeteg olyan szerepet játszottam, amelyek akrobatikai tudást igényeltek.
Az akrobatika, a mászás és a leugrás mindig is közel állt hozzám. Nagyon élvezem,
hogy verekedhetek és ugrálhatok a színpadon. A verekedési koreográfiát Katával
alakítottuk ki, és Keresztény Tamással együttműködve dolgozunk, ami rendkívül
szórakoztató. Erre a részre nem is kellett annyit készülnöm. A napi kardió edzésem
megvan, így a napi fitneszedzéseket most kihagyom.
A darab során Rumini számos varázslatos eszközt használ. Hogyan tudod ezeket
a különleges kellékeket a karaktered részévé tenni? Milyen szerepet kapnak a
darabban?
Rumini karakterének számos varázslatos eszköze van, amelyek kulcsszerepet
játszanak a történetben. Például a vascsöppentő, amely hihetetlenül sokoldalú:
nemcsak láncokat tud elszakítani, de még a hordóba beszorult bandavezért is
kiszabadítja. Emellett ott van a „látó szelence”, amivel mindig megtalálhatjuk egymást,
és a láthatatlanná tévő kalap is, ami különösen izgalmas lehetőségeket rejt.
Sokat segített, hogy a saját életemben is elképzeljem, milyen hasznosak lennének ezek
az eszközök. Például, ha lenne egy láthatatlanná tévő kalapom, könnyedén
megfigyelhetném, mit csinálnak a gyerekeim, vagy a „látó szelence” révén mindig
tudnám, hol vannak. Persze manapság már léteznek applikációk, de mégis, sokkal
menőbb lenne a valóságban használni ezeket az eszközöket. A vascsöppentőt pedig a
kertben vagy a házban is szívesen használnám, hogy megjavítsam a dolgokat. Ezek a varázslatos kellékek nemcsak a történet szempontjából fontosak.
Rumini karakterének nagy fejlődése van a történet során. Hogyan ábrázolod ezt a
személyes növekedést a színpadon, a vakmerő hajósinastól a felelősségteljesebb
hősig? Mit gondolsz, mi az a tulajdonság, amit a nézők tanulhatnak tőle?
Úgy gondolom, Rumini története egy igazán inspiráló utazásról szól, amely nagyon
nehéz helyzetből indul. Ő egy olyan karakter, aki bizalmat kap a Szélkirálynő
kapitányától, és egy szeretetteljes közegbe kerül, ahol fontos feladatokat kap.
Mindeközben mindig ott a kérdés, hogy meg tudja-e tartani ezt a pozíciót, és hogyan
léphet túl azon a múltbeli szerepen, amiben felnőtt. Eleinte elutasítják, de ő
folyamatosan azon dolgozik, hogy beilleszkedjen a közösségbe.
Ez a jellemfejlődés valóban inspiráló, hiszen Rumini hajlandó bármire a barátaiért, akár
az életét is feláldozná értük. Az üzenet, amit a történet közvetít, az, hogy bárki, aki
nehéz körülményekből érkezik, képes lehet jobb életet élni, ha megvan a megfelelő
hozzáállása a fejlődéshez. Rumini pontosan ilyen és ezért nagyon inspiráló.
A közösséghez való tartozás is rendkívül fontos, jó érzés, ha van hová tartozni, és ha
vannak céljaink és kalandjaink, plane, ha van kivel megosztani. Ez ad értelmet az
életünknek és segít abban, hogy a jelenben éljünk. Rumini egy igazán jó fej srác, és én
is szívesen vagyok Ő.